Ljungby kommun har fått 173 000 kronor som de använder till att köpa in pulsmätare till årskurs fem och sex på Ryssbyskolan och pulsmätare till eleverna på Astradskolan som ska börja med pulsträning till hösten. Men pengarna kommer också användas till att sprida kunskap om pulsträning.
– Det kommer föreläsare till Ljungby kommun som alla lärare kommer att få ta del av. Sedan ska vi tre idrottslärare som gjort den här ansökan fungera som inspiratörer och åka runt och visa hur man kan genomföra pulspass, säger Mattias Ljunggren som är förstelärare i idrott i Ljungby kommun.
Västervik får största bidraget
Västerviks kommun har fått det största bidraget av alla kommuner i Sverige. Kommunen har beviljats närmare 3,4 miljoner.
– Vi har pratat ihop oss inom kommunen innan vi sökte bidraget. Vi har velat testa många olika saker som kan ha en hälsofrämjande effekt i skolan, så jag tror att det är därför Skolverket har gett oss så mycket pengar, säger Ewa Myhrén, utvecklingsledare för grundskolan på Västerviks kommun.
Pengarna från bidraget kommer bland annat gå till att bygga upp en aktivitetsbaserad elevyta på Skogshagaskolan och till Ipads för en förskoleklass på Fågelbäret som vill testa ett matematikprogram som en hjärnforskare tagit fram. Det finns också projekt på skolor i kommunen som ska prova pusspass och yoga.
Fler idrottslektioner i Mörbylånga
På Torslundaskolan i Mörbylånga kommun, som också kommer att del av statsbidraget, ska fysiska aktiviteter erbjudas eleverna dagnligen. Både i form av fler idrottslektioner, planerade rastaktiviteter, utomhuspedagogik på lektionstid och sport eller lekar på fritidsgården. Målet är att eleverna själva ska bli medvetna om sambandet mellan den egna hälsan och att nå goda studieresultat.
Förebyggande elevhälsa i Hultsfred
Hultsfreds kommun ska använda sitt bidrag för att arbeta med stödmentorer som ska hjälpa eleverna att nå sina mål. Tre nya tjänster kommer att tillsättas på Albäcksskolan och deras arbete ska framföra allt fokusera på att förbättra hälsan för de nyanlända eleverna på skolan. Det handlar om att finnas till för samtal, förbättra kontakten med hemmet, bidra till trygghet i korridorerna och bygga goda relationer för att öka hälsan och minska frånvaron.