– Det är oerhört allvarligt. Hur ska man komma till rätta med det då? Det kan ju vara små fel som folk bara fortsätter att göra. Det är ju det som är hela poängen med anmälningssystemet. Det är ju inte till för att stigmatisera, det är ju till för att lära, säger Mia Berg som driver föreningen Patientperspektiv.
Fel som inte uppmärksammas
I föreningen möter Mia Berg patienter som drabbats av vårdskador samt deras anhöriga. Och hon menar att regelförändringen har ökat risken för att missförhållanden i vården inte uppmärksammas.
– Med dagens anmälningssystem så vet inte jag hur många sådana här skador som bara passerar under radarn och aldrig kommer upp till ytan.
Det är Socialstyrelsen som bestämmer hur anmälningsreglerna ska se ut. Eftersom det inte fanns någon lag som sa att alla självmord måste lex Maria-anmälas så ändrades reglerna. Nu ska enbart händelser som har medfört, eller hade kunnat medföra, en allvarlig vårdskada anmälas.
Patientsäkerheten måste stärkas
Socialstyrelsen skriver i konsekvensutredning, inför regeländringen, att Inspektionen för vård och omsorg dragit slutsatsen att det kan finnas en möjlig underrapportering enligt lex Maria.
Socialstyrelsen konstaterar att antalet lex Maria-anmälningar inte anger omfattningen av allvarliga vårdskador som inträffar utan snarare återspeglar vårdgivarnas patientsäkerhetsarbete och anmälningsbenägenhet.
För att fler händelser ska anmälas till Ivo, och för att dessa anmälningar ska resultera i ett lärande behöver patientsäkerhetskulturen på olika nivåer i verksamheterna stärkas, skriver Socialstyrelsen.
”Kulturfråga i vården”
– Det är väldigt mycket en kulturfråga i vården. Det handlar mycket om hur cheferna ser på det här med anmälningar. Om man tycker att det är bra att driva en avdelning där man har en hög statistik med många anmälningar eller om man vill hålla det på en lägre nivå, säger Mia Berg.