SVT Nyheter Småland har rapporterat om problemen med Postnord vid flera tillfällen tidigare. Senast om Christer Johansson i Allungsås som inte fick sin post i tid.
Försämringarna har lett till att klagomålen ökat kraftigt till Post- och telestyrelsen.
– Det framgår av vår studie att det inte är bra när det kommer så många klagomål och nu är det viktigt att man vidtar åtgärder. Vad vi ser nu så går utvecklingen åt rätt håll men vi kan inte blåsa faran över, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen till SVT Nyheter Småland.
Stora förändringar
I studien konstateras att problemen har sin grund i flera faktorer. Framför allt beror det på är en rad stora förändringar som i många fall genomförts för fort och med för lite extra resurser för att klara övergången. Dessutom har flera av dessa saker genomförts samtidigt.
Postnords problem har upmärksammats i flera medier och i dag gick Postnords chef i Sverige ut i Svenska Dagbladet och bad om ursäkt för rutinerna när det gäller paketleverans.
Utvärderas i september
Post- och telestyrelsen vill nu se en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen. I mitten av september kommer åtgärderna utvärderas för att se om det fått någon effekt.
Men redan nu har det skett förbättringar menar Sten Selander, till exempel i hanteringen av A-brev.
– I våras uppmättes att under 90% av de A-brev som postades kom fram dagen efter. Och det är inte bra. Men sista veckan i juli var siffran 94.8 % vilket är en fullt acceptabel nivå, menar Sten Selander.
Postnord delar ut över 80 procent av alla brev i Sverige. Post- och telestyrelsen har också utrett brister hos andra aktörer.