Projektledare Elsa Anderman och kommunikatör Anna Persson med Region Kronobergs nya handbok i normkreativitet. Foto: Cecilia Ekströmer/SVT

Region Kronobergs stereotypa människobild ska bort med hjälp av ny handbok

Uppdaterad
Publicerad

Region Kronobergs kommunikation har varit för stereotyp och illustrerat kronobergarna för enformigt. En ny handbok och nytt bildmaterial ska visa en bredare bild av länet och dess invånare och utmana normerna istället för att förstärka dem.

2016 fick regionen ett regeringsuppdrag att arbeta med jämställd tillväxt. Man analyserade då sin bildbank och upptäckte hur enformigt kronobergarna illustrerades. Majoriteten av fotona visade vita kvinnor i medelåldern och det saknades bland annat barn, äldre och personer med synlig funktionsnedsättning.

– Det var även väldigt få bilder med personer med till synes utländsk härkomst och det saknades hbtq-signaler förutom någon prideflagga. Det var en väldigt smal bild på kronobergarna som vi visade upp i vår kommunikation, säger projektledare Elsa Anderman på Region Kronoberg.

Med begreppet ”inkludera utan att markera” vill regionen bland annat visa upp olika familjekonstellationer och relationer.

Behövde ett nytt verktyg

Genom finansiering av Tillväxtverket påbörjades förra våren arbetet med att utvidga bildbanken och jobba fram ett mer normkritiskt kommunikationssätt, genom bland annat workshops och inspiration från föreläsaren och den självbetitlade ”genusfotografen” Tomas Gunnarsson.

– Efter hans föreläsning tyckte vi att vi måste få ut ett nytt verktyg till medarbetarna för hur vi kan inkludera fler, säger Anna Persson, kommunikatör på regionen.

De nya fotona skildrar personer med funktionsnedsättning i fysiskt aktivitet och kommer att användas i fler sammanhang än de som handlar om just funktionsnedsättning.

”Handlar om värdegrund”

Den nya handboken ska tillsammans med utbildning i normbrytande kommunikation hjälpa medarbetarna att bryta könsnormer i både bild och text. Detta för att inkludera alla invånare och komplettera bilderna av exempelvis den idylliska landsbygden och traditionella kärnfamiljen.

Regionen vill också vidga föreställningen av vissa yrken för att tilltala fler målgrupper.

– Jag ser det faktiskt som en del i vår värdegrund om respekt för människan. För oss handlar det om att öppna upp så att alla kan se att de är välkomna hos oss, säger regiondirektör Martin Myrskog.

Foton som illustrerar det kvinnodominerade vårdyrket breddas för att tilltala fler målgrupper.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.