Foto: TT

Region Kalmar vill köpa tåg för två miljarder – osäkert om de går att köra

Uppdaterad
Publicerad

Region Kalmar vill ha ett beslut från Trafikverket om att byta ut signalsystemet på Stångådals- och Tjustbanan. Annars kommer de nuvarande Kustpilentågen få problem i Linköping, och kommande tåg kommer inte gå att köra alls.

Ett helt nytt signalsystem – ERTMS – håller på att byggas ut på Södra stambanan och kommer att vara installerat i Linköping 2024.

Det är inte kompatibelt med systemet som används på Tjustbanan mellan Linköping och Västervik, samt på den norra delen av Stångådalsbanan mellan Linköping och Rimforsa.

Sista striden om regionalbanorna

– Vi är helt ensamma om denna typ av signalsystem, säger regionens trafikdirektör Karl-Johan Bodell.

Men några planer på att ersätta det har Trafikverket inte förrän tidigast efter 2025.

Nya tågen inte kompatibla

Samtidigt planerar Kalmar Länstrafik att köpa in nya tåg för cirka två miljarder kronor för att ersätta dagens slitna tåg på sträckorna. De kommer att leveras och tas i drift mellan 2023 och 2025, och är inte heller kompatibla med den nuvarande lösningen. Det skulle innebära att nya tågfordon upphandlas och köps in men kan inte trafikera Stångådals- och Tjustbanan alls.

Därför har regionen skrivit till Trafikverket och efterlyst en dialog om en nytt beslut att rusta upp signalsystemet. I eftermiddag kommer företrädare för regionen att träffa Trafikverkets regionala ledning för att diskutera frågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sista striden om regionalbanorna

Mer i ämnet