Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Mark Siegbahn, lärare och skolutvecklare och elever i årskurs 4 på Ryssbyskolan. Foto: SVT/Clary Kroon

Ryssbyelever prövar ny inlärningsmetod – ”måste knuffa eleverna i rätt riktning”

Uppdaterad
Publicerad

Ryssbyskolan i Ljungby kommun är bland de första i landet med att införa ett koncept som kallas beteendedesign i skolan. Tanken är att det ska leda till att eleverna mår bättre och får en ökad förståelse för hur man lär sig saker.

Mark Siegbahn är både lärare och beteendevetare. Fyra dagar i veckan jobbar han som lärare och en dag i veckan som skolutvecklare. Med hjälp av beteendedesign i skolan vill han skapa förutsättningar för inlärning i skolan och han menar att det gör skillnad.

– Vi som pedagoger har en viktig uppgift att vägleda eleverna och då måste vi veta vad som händer i hjärnan när vi utsätter dem för olika situationer. Vi måste knuffa eleverna i rätt riktning, så de kan ta rätt beslut, säger Mark Siegbahn. 

Ökad trivsel och trygghet 

Tidigare har Mark Siegbahn jobbat med upplägget på Drottninghögskolan i Helsingborg där han jobbar som lärare. Då handlade det om att göra det utifrån fysiska aktivitet och det har gett resultat med bland annat ökad studiero och trygghet. 

– Det vi gör på Ryssbyskolan är att vi tar det ett steg längre och bakar in metoden i lektionssammanhang. Vi kanske till exempel avslutar dagen med en “Peak end”. Då gör vi något roligt de sista tio minuterna. Det sista vi minns är det som vi berättar om och som skapar upplevelsen. 

Lutar sig mot nobelpristagare 

Mark Siegbahn utgår från hjärnforskning, psykologi och från forskning kring beteendeekonomi, som förklarar hur individer fattar ekonomiska beslut i praktiken.  

– Det finns etablerad forskning, vi har till exempel två nobelpristagare i ekonomi. Om vi har nobelpristagare som har forskning som inte fungerar så har vi ett systemfel. Det är klart de funkar, säger Mark Siegbahn. 

Nobelpristagarna som Mark hänvisar till är psykologen Daniel Kahneman och ekonomen Richard Thaler, men det finns ingen forskning som är gjord i skolan som stöder metoden. 

– Att det inte är beprövat i skolan visar snarare hur mossig skolan är. Om vi tittar på framgångsrika företag och de bästa ledarna i världen, så förhåller de sig till de här metoderna. Det är därför som de är så framgångsrika, säger Mark Siegbahn. 

Nobelpristagare Kahneman och Thaler

Visa

Kahneman

Psykologen Daniel Kahneman belönades 2002 med priset i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne, det så kallade Nobelpriset i ekonomi. Han anses vare en av grundarna till det som kallas beteendeekonomi och är känd för sin forskning inom exempelvis beslutsfattande, riskbedömning och människans rationalitet. Han har bland annat skapat begreppet ”Peak end”. 2011 kom han med boken Tänka, snabbt och långsamt, som sammanfattar hans forskning under flera årtionden.  

Thaler

Den amerikanska ekonomen Richard Thaler tilldelades 2017, det så kallade Nobelpriset i ekonomi. Thaler fick priset för sin forskning inom beteendeekonomi, där ekonomi möter psykologi. Han anses banbrytande inom området. 2008 kom hans bok Nudge, som blev en bästsäljare. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer