• Viktigt meddelande:

    Information om skogsbränder på flera platser i landet Läs mer

Genrebild. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: TT

Så ska digitala verktyg integreras i undervisningen

Användandet av digital teknik i matematikundervisning har inte gett de resultat man förväntade sig. Nu visar ny forskning från Linnéuniversitetet att lärare och forskare måste samarbeta för att bättre utnyttja verktygens potential.

När digitala verktyg används i matematikundervisning kan detta föra med sig flera positiva effekter, som till exempel att elevernas motivation höjs. Samtidigt finns en risk att negativa effekter uppstår om lärarna inte anpassar sin undervisning till det digitala verktyget.

Miguel Perez, doktor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet, har forskat på området. Hans avhandling visar att lärare kan behöva stöd i att anpassa sin undervisning till de nya verktygen.

– Digitala verktyg förändrar i grunden vad det innebär att göra matematik och lärarna är inte alltid beredda på detta, säger Miguel Perez i ett pressmeddelande.

Arbetat tillsammans med lärare

Miguel Perez har arbetat tillsammans med högstadie- och gymnasielärare och hans forskning visar att det som fungerar är när lärarna själva ansvarar för att ta fram undervisningsaktiviteter.

– Jag har gett lärarna teoretiska verktyg för planering, genomförande och utvärdering av undervisning med digitala verktyg. Min forskning visar också vilken typ av kompetensutveckling av lärare som är ineffektiv och vilken som verkar vara effektiv för att lärarens användning av digital teknik ska stödja elevers lärande, säger Miguel Perez.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer