När digitala verktyg används i matematikundervisning kan detta föra med sig flera positiva effekter, som till exempel att elevernas motivation höjs. Samtidigt finns en risk att negativa effekter uppstår om lärarna inte anpassar sin undervisning till det digitala verktyget.
Miguel Perez, doktor i matematikdidaktik vid Linnéuniversitetet, har forskat på området. Hans avhandling visar att lärare kan behöva stöd i att anpassa sin undervisning till de nya verktygen.
– Digitala verktyg förändrar i grunden vad det innebär att göra matematik och lärarna är inte alltid beredda på detta, säger Miguel Perez i ett pressmeddelande.
Arbetat tillsammans med lärare
Miguel Perez har arbetat tillsammans med högstadie- och gymnasielärare och hans forskning visar att det som fungerar är när lärarna själva ansvarar för att ta fram undervisningsaktiviteter.
– Jag har gett lärarna teoretiska verktyg för planering, genomförande och utvärdering av undervisning med digitala verktyg. Min forskning visar också vilken typ av kompetensutveckling av lärare som är ineffektiv och vilken som verkar vara effektiv för att lärarens användning av digital teknik ska stödja elevers lärande, säger Miguel Perez.