Under måndagen invigdes ett antal serviceterminaler i centrallasarettets entré, där patienter numera kan registrera och betala sina besök manuellt istället för att söka sig till en mottagningskassa.
Det nya systemet ska både göra köerna kortare för patienterna och få loss vårdutbildad personal som tidigare delvis suttit i mottagningskassorna för att ta hand om det administrativa.
– Det är helt enkelt det vi vill komma bort ifrån. Vårdpersonalen ska jobba med vårdarbete och den administrativa personalen med administrativa uppgifter, säger Katarina Andersson som är verksamhetschef för kundservice och logistik.
Fortsatt bemanning
Arbetet med den nya sjukhusreceptionen har pågått sedan hösten 2015 och i sommar ska samtliga av lasarettets mottagningskassor ha ersatts av den gemensamma receptionen på entréplan.
Och receptionen kommer att vara fortsatt bemannad för den som känner sig obekväm med självbetjäningsterminaler.
– Jag går nog till receptionen, jag har ju inte kommit in i den här världen med knappar och datorer och allt sådant, säger lasarettbesökaren Göran Magnusson.
Även Ljungby lasarett och en vårdcentral i Växjö och Tingsryd håller på att införa serviceterminaler som ett komplement till receptioner.