Solveig flyttades upp två klasser när hon efter en utredning fick veta att hon var särbegåvad. Foto: SVT

Särbegåvade Solveig är idag vuxen – flyttade upp två klasser

Publicerad

När Solveig gick i fyran misstänkte hennes föräldrar att hon hade aspergers och önskade en utredning. Svaren från skolpsykologen visade annat, Solveig var särbegåvad. Hon är en av alla dem som hört av sig efter vår rapportering om särbegåvade Gabriel i december.

I december berättade SVT Nyheter Småland om Gabriel som är särbegåvad och går i åttan i stället för femman. Vi kunde också visa att okunskapen om denna elevgrupp är stor i många kommuner i Småland. Efter vår rapportering har vi fått många reaktioner från er. Vi har träffat Solveig som också är särbegåvad och hon hoppas att hennes historia ska hjälpa andra.

Solveig som är uppvuxen i en kommun i Kronoberg fick i fjärde klass bekräftat av sin skolpsykolog att hon var särbegåvad. WISC-IV-testet, ett test för bedömning av kognitivt fungerande hos barn och ungdomar, visade att hon var klart över genomsnittet. Hon hade för sin ålder ett avancerat ordförråd och en snabb uppfattningsförmåga.

— Jag har alltid vetat att jag är smart och lär mig snabbt men det kunde bara varit mitt intresse. Jag flyttades i samband med utredning upp två klasser och det var jättebra men det innebar inte att jag slutade att lära mig snabbt, säger Solveig.

En i varje klass

Enligt Skolverket räknas fem procent av eleverna i Sverige vara särbegåvade, det är ungefär en i varje klass. Men trots att de är många är de svåra att upptäcka. 2017 tog Solveig studenten två år tidigare än hennes jämnåriga och idag är studerar hon vid Musikhögskolan i Malmö till kompositör.

— Det finns så många som liknar mig och som haft det värre. Det är inte dem det är fel på, lika lite som det är fel på mig. Det är bara att strukturerna man lever i inte kan hantera den man är och den kompetens vi har, de kan inte fostra den, säger Solveig.

“Finns bara den egna vägen” 

Att särbegåvade elever är svåra att upptäcka är inget nytt. I december gjorde SVT Nyheter Småland en kartläggning där endast två av 18 kommuner i vårt område  uppgav att de har en särskild handlingsplan för särbegåvade elever.

— Alla lärare jag mötte och lärde känna lite försökte ärligt att hjälpa men de har alla begränsningar på sig. Resurserna finns inte. Just nu finns det ingen bättre väg än den egna vägen för oss men det kanske finns sen.

Om särbegåvning

  • Det är först på senare år som begreppet särbegåvning har etablerats, och fortfarande är det ganska okänt för många, och säkert också omdiskuterat. 
  • Det handlar om personer med en hög IQ som lär sig ovanlig snabbt, är logiska och intellektuellt nyfikna och har en förmåga till analytiskt tänkande. De är ofta kreativa, odlar specialintressen och ifrågasätter inte sällan regler och auktoriteter. 
  • I en svensk studie* bland 287 personer med en IQ över 131 vantrivdes hela 92 procent i grundskolan och något färre på gymnasiet. Det är inte helt ovanligt att de hamnar i konflikter med kamrater och lärare och att deras agerande leder till kontakter med elevhälsan, till exempel för att man misstänker ADHD eller någon annan diagnos. 

* Ur Skolverkets Handlingsplan särskilt begåvade barn och elever 2016

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.