Familjen Beck från Haderslev på Sönderjylland med sina motorcyklar, den äldsta från 1911 och den yngsta från 1923 Foto: SVT/Peder Losten

Stor träff med veteranmotorcyklar

Uppdaterad
Publicerad

I helgen avgörs Windmill Rally med Huskvarna Folkets park som utgångspunkt. Massor av motorcyklar från hela Europa, en del av dem över hundra år, deltar.

Windmill Rally är en internationell tävling och Huskvarna har fått äran att stå värd för femtioårsjubileet.

Första tävlingen gick alltså 1964. Windmill betyder väderkvarn och namnet kommer sig av att premiären ägde rum i Nederländerna där väderkvarnarna står nästan lika tätt som tulpanerna.

Nittio idealister

– Vi är nittio personer som arbetat ideellt med att förbereda oss i ett helt år, säger Christer Fagerberg i organisationskommittén.

För att Huskvarna ska orka med värdskapet för en så stor tävling har det krävts samarbete mellan fyra föreningar: Huskvarna motorcyklar, Motorhistoriska Riksförbundet, Club MC-veteranerna och Motorcykelhistoriska Klubben

I organisationskommittén ingår också David Jansson som ber Christer sitta in i sidovagnen på hans Husqvarna från 1925.

– Den är på tusen kubik, säger David och berättar att Husqvarna tillverkade motorcyklar mellan 1903 och 1987.

Äldsta mc:n från 1903

Äldsta cykeln i tävlingen är från 1903. Den är visserligen inte tillverkad av Husqvarna men den är svensk, från Hermes i Uppsala.

– När jag köpte den var den en skrothög, berättar Ulf Johansson från Hammarö utanför Karlstad.

Det hindrade inte att han fick betala mer pengar för den än han vill berätta och sedan dess har han lagt ner hundratals timmar på att kopiera gamla rostiga delar och tillverka nya själv vilket krävt all hans yrkeskunskap som verkstadsmekaniker.

Tre generationer danskar

En dansk familj från Haderslev på Sönderjylland består av tre generationer. Farfar Kai Beck kom med en hundraåring, en Douglas från 1914 som tjänat som ordonnanscykel under första världskriget, Hans son Bjarne hade en annan, ännu något äldre engelsk mc, en Quadrant från 1913. Barnbarnet Ida körde en fransman, en Magnat Dubon från 1923 och hennes storebror Mads ståtade med familjens äldsta hoj, en tysk Wanderer från 1911.

– Det är farfar som är bäst på att meka med motorcyklar och det är han som lärt upp oss andra, säger Ida.

Vid en jämförelse kom Barbro och Kennet Nilsson från Höganäs med rena nymodigheter. Barbro hade en DKW från 1952 och Kennet en Royal Enfield från 1934.

Ett av tre exemplar

– Det finns bara tre exemplar i Sverige av den, säger Kennet om sin engelska dyrgrip.

Tävlingen består av flera moment: en hastighetskörning där det gäller att hålla samma jämna fart hela tiden, ett pålitlighetsprov och en kallstartstävling.

Under lördagens och söndagens tävling kommer nästan 25 mil att tillryggaläggas och färden går från Huskvarna Folkets park till bland annat Åsens by, Björkenäs, Gränna, Jönköping och Habo.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.