Björn Eschricht hade slumrat till i sin Tv-fåtölj när telefonbedragaren ringde. Foto: SVT/Clary Kroon

81-årige Björn blåstes på hela sin livsbesparing

Uppdaterad
Publicerad

Genom att skapa ett bank-id i 81-årige Björn Eschrichts namn kunde bedragaren plocka ut 300 000 från hans bankkonto. Nu mår han psykiskt dåligt och har svårt att sova om nätterna. Och pengarna får han inte tillbaka.

Björn Eschricht i Strömsnäsbruk i Markaryds kommun hade slumrat till i sin tv-fåtölj när han väcktes av telefonsignalen. På andra sidan luren sa en kvinna att hon ringde från banken. Hon hade sett att någon försökte plocka ut pengar från Björns konto, men kunde stoppa det om han snabbt loggade in på sin dator.

– Hon var mycket trovärdig och trevlig, men egentligen måste hon vara en jävla elak människa, säger Björn. 

Markaryd

Kvinnan sa att Björn inte skulle ge henne koden till säkerhetsdosan, för den var viktig att hålla hemlig. Däremot skulle han berätta svarskoderna han fick fram för henne. Genom dem kunde hon skapa ett bank-id i hans namn och plocka ut 300 000 kronor.

Spärrade kontot

Efter samtalet förstod Björn att han blivit lurad. Han ringde sin son Anders som kastade sig i bilen och körde hem till sin far. Han försökte logga in på banken men det gick inte för dosan var spärrad. Istället fick han ringa och spärra kontot, men det tog över 30 minuter och då hade kvinnan redan hunnit plocka ut pengarna. 

– Det är det mesta av min fars sparade medel. Han hade precis sålt sin sommarstuga, så därför fanns det mycket pengar på kontot. Tyvärr lyckades bedragarna komma över detta, säger Anders Eschricht.

Mår dåligt efter att blivit lurad

Sonen Anders Eschricht tycker inte bara att det är fruktansvärt att pengarna är borta utan han är också orolig för sin fars hälsa, för Björn har tagit det mycket hårt. 

– Det är en känsla som inte går att förklara. Sömnlösa nätter och hela tiden en oro i kroppen. Tankarna på det som hänt kommer hela tiden tillbaka, berättar Björn.

Ingen kompensation från banken

På Swedbank i Markaryd har de inte fått någon hjälp utan endast uppmanats att göra en polisanmälan.

– Det första vi får höra är att det här inte är någonting som banken kommer att kompensera. Det berättade också att det inte finns några försäkringar som täcker den här typen av bedrägerier, säger Anders Eschricht. 

Björn var mycket väl medveten om att man inte ska ge ut några koder, men telefonbedragaren var så skicklig att han ändå blev lurad. 

– Jag vet inte hur många gånger som jag har sagt till min far att inte ska svara på samtal från personer han inte känner och inte ge ut några koder. Han har varit noga med det, men är man gammal och som i det här fallet nyvaken, så är man ett lätt offer för de här bedragarna. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Markaryd

Mer i ämnet