”Jag höll på att gå hem från jobbet en timme för tidigt”, säger Cornelia Lundgren från Södra Vi utanför Vimmerby. Foto: Anders Wiklund/TT, Privat

Mystisk mobilbugg drabbar smålänningar – klockan visar fel tid

Uppdaterad
Publicerad

Flera personer i östra Småland har problem med att mobilklockorna ställer om sig – och går en timme före. Förutom de sociala fadäser som kan uppstå kan både mobilbanken och swish påverkas.

– När jag kom till jobbet sa en kollega: vad är detta, klockan går fel? Då tittade jag på min mobil och den gick också fel, säger Kristina Martinell från Överum utanför Västervik.

SVT Nyheter Småland haft kontakt med flera personer som i veckan varit med om samma problem, att mobiltelefonens klocka har ställt om sig till att gå in timme för snabbt. Alla bor i östra Småland.

Kan påverka Swish

Efter att ha lagt upp en fråga på facebook, fick Kristina Martinell svar från flera som kände kände igen sig. En av dem som svarade på facebook var Helena Levkovic i Odensvi, Västerviks kommun. Hon kom varken in på Swish eller sin mobilbank.

– Jag skulle köpa en grej på nätet, men det gick inte att swisha, eftersom klockan inte stämmer. Det blir ett felmeddelande. Så det blev ingen affär, säger hon.

Mobiltjänsten Swish fungerar inte om klockan går fel. Foto: SVT

Även Cornelia Lundgren från Södra Vi utanför Vimmerby har engagerat sig i den mystiska mobilbuggen genom facebook, och hon hittade drabbade kompisar i Gamleby, Vimmerby, Hultsfred och Virserum.

– Jag höll själv på att gå hem från jobbet en timme för tidigt i tisdags. Sedan ringde min kompis och undrade varför jag var sen, då hade hennes klocka också ställt om sig, säger hon.

”Problemet ska vara löst”

När SVT pratar med Telia säger de sig ha hittat orsaken bakom problemet. Det har med en uppdatering av Telias nätverk att göra.

– Med jämna mellanrum uppdaterar vi vårt nät för att hålla en god kvalité. I detta fall har tidangivelsen påverkats för vissa personer runt Småland och Öland, säger Magnus Limås pressansvarig på Telia.

De personer som påverkats av problemet är de som varit i 3G-nät och sedan rört sig i olika områden där telefonen gått över till 4G.

– Vi har korrigerat det nu och problemet ska vara löst. Om telefonerna fortfarande visar fel tid är det bra att starta om mobiltelefonen. Vi beklagar verkligen om någon inte varit i tid eller missat något pågrund av den felaktiga tiden, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.