– Det är ett pilotprojekt som vi fick ta del av, där det används en läsplatta med en förenklad meny som gör det möjligt att de boende kan ringa sina anhöriga via ett videosamtal, säger Jenny Westerlund, enhetschef på Äppelvägen äldreboende.
På vilket sätt kan telefonkiosken hjälpa de boende?
– Den fungerar bra för att bryta isoleringen som råder just nu och det är skönt för de boende att kunna se och tala med sina anhöriga, säger Jenny Westerlund.
Inbyggd läsplatta i en telefonkiosk
Telefonkioskens vanliga knappsats och telefonlur har ersatts med en läsplatta. Den digitala menyn har förenklats för att kunna genomföra ett videosamtal utan några förkunskaper.
– Det är en mycket kul idé och det tycker vi alla som bor här, säger Birger Winqvist, 95 år, boende på Äppelvägen äldreboende i Färjestaden.
Det är Mörbylånga och Trelleborg kommuner som är först i landet med att testa den här lösningen och pilotprojektet genomförs i samarbete med ett telefonbolag.
I klippet ovan berättar enhetschefen Jenny Westerlund och Birger Winqvist mer om telefonkiosken.