Det handlar om vilka vägar, hamnar och flygfält som har nationell betydelse – och därför bör skyddas från störningar av olika slag.
– Jag begriper inte varför man gör detta nu precis nu innan vi går in i ett år fyllt av satsningar och investeringar i befintlig infrakstruktur. Det framstår inte heller som särskilt klokt om vi ska lyfta över transporter till järvägar och sjöfart, säger Anders Åkesson.
Skarp kriktik
Ett flertal politiker från Kalmar län vänder sig skarpt mot Trafikverkets förslag att delar av Stångådalsbanan och Tjustbanan ska tas bort från riksintresset som skyddar anläggningar ur ett nationellt perspektiv. Det finns bland annat en stark oro att banorna blir eftersatta i underhåll, och att man på lång sikt tvingas lägga ner sträckorna helt.
– Man menar att ett regionalt intresse inte är skäl nog för att ha ett riksintresse för en väg eller järnväg. Det är en väldigt märklig bedömning man gör, säger Åkesson.
Trafikverket ingen koppling till anslag
Men Trafikverket menar att förslaget inte påverkar sträckorna. Och att exempelvis underhållet av banorna inte kommer att förändras.
– Det har ingen koppling till investering och underhållsanslag, säger Rami Yones, chef på Trafikverket.
Menar du att politiker och tjänstemän har missuppfattat vikten av riksintresset?
– Ja, det som händer är att Trafikverket inte längre har ett juridiskt skydd mot kommunal planering. Det är inte en stor förändring.
Men Anders Åkesson står fast vid att det kommer att påverka utveckling regionen.
– Det är en signal att det inte längre är lika viktigt med den regional utvecklingen, och det kommer att vara en långt längre resa när det gäller investeringar, säger han.