Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet svarar Per Sandberg, förvaltningschef på samhällsbyggnadsförvaltningen i Växjö, på tre frågor om vad kommunen gör för att förhindra olyckor på elsparkcyklar. Foto: SVT/Malvina Lindström/Clary Kroon

Tre frågor: Vad gör Växjö kommun för att få ner olyckorna på elsparkcyklar?

Uppdaterad
Publicerad

På kort tid har antalet olyckor där elsparkcyklar är involverade ökat avsevärt. I Växjö där det går att hyra elsparkcyklar är olyckorna fler än i Kalmar som inte har ett uthyrningsföretag i länet.

Förra året registrerades 74 olyckor med där minst en elsparkcykel var involverad i Kronoberg. Detta är nära en fördubbling mot de 40 olyckor som registrerades 2021 visar statistik från Transportstyrelsen. I Kalmar län var var det endast 25 olyckor under 2022 vilket kan bero på att det inte finns något företag som hyr ut elsparkcyklar där.

– Många av de 74 olyckor från 2022 tror jag kanske inte handlar så mycket om hur vår infrastruktur ser ut utan också hur folk uppträder med de här fordonen, säger Per Sandberg, förvaltningschef på samhällsbyggnadsförvaltningen på Växjö kommun.

Elsparkcyklar i Växjö

Lagen gör skillnad – men mer disciplin krävs

I september förra året kom den nya lagen som innebär att det inte längre är tillåtet att parkera elsparkcyklar på gång-och cykelbanor eller att köra på gångbanor och trottoarer.

– Jag tycker det har blivit en viss skillnad och generellt sett tycker jag att det finns lite mer disciplin kring användandet av framförallt hyrbolagens elsparkcyklar. Men det är långt kvar att vandra innan vi har genomfört det på ett bra sätt, säger  Per Sandberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elsparkcyklar i Växjö

Mer i ämnet