Varumärket Kosta Boda viktigt enligt expert

Varumärket viktigt

Uppdaterad
Publicerad

Det är viktigt att värna om varumärket, det säger en varumärkesforskare vi pratat med. Förra veckan kom beskedet att delar av den småländska glastillverkningen troligen kommer att flyttas utomlands något som kan skada glasens rykte.

– Vad står varumärket för? Vilka kärnvärden har varumäket? Vilka associationer har varumärket. I Kosta Boda och Orrefors fall spelar ju svenskt ursprung en viss roll. Frågan är om man kan behålla de värdena om man flyttar produktion utomlands, säger Kaisa Lund, företagsekonom och forskare i varumärken vid Linnéuniversitetet. 

Unik design, yrkesskicklighet, konstnärlighet, långvarig hantverkstradition och svenskt ursprung – delar som kännetecknar märkena Orrefors och Kosta Boda. Det säger i alla fall Kaisa Lund.

Glasbruken hotade

”Var försiktig med att ändra varumärket”

Glasriket står inför förändring något som enligt henne kan vara förödande.

– Generellt så ska man vara försiktig med förändringar av ett varumärke. Det är många producenter som kan tillverka glas men det går inte att imitera den metoden och den traditionen eller den yrkesskickligheten som man har byggt upp under århundraden.

I Glasriket har det tillverkats munblåst glas sedan 1742 och förändringarna och turerna har sen dess varit många.

Riskerar att överge Orrefors Kosta Boda

Förra veckan kom beskedet att delar av glastillverkningen kan komma att flyttas utomlands. Det är helt enkelt för dyrt att tillverka glasen i Sverige.

Enligt inslaget som sändes i Smålandsnytt under tisdagen säger Torsten Jansson att han var dum som inte la delar av produktionen utomlands redan för fem år sen.

Varumärken som Orrefors och Kosta Boda har varit stora dragplåster och är kända runt om i världen. Men för många förändringar kan göra att människor inte känner igen de välkända märkena och riskerar att överge dom. I alla fall om man får tro på Kaisa Lund.

Nu utreds Glasriket

– Det finns alltid risker när man förändrar ett varumärke. Så länge man håller sig till de ursprungliga värdena och associationerna så minskar riskerna men ju fler associationer som ett varumärke skapar hos konsumenterna och ju bredare desto större blir risken.

– Man behöver en strategi för vad varumärket ska stå för i framtiden innan man förändrar.

I mars tillsatte regeringen en styrgrupp som ska utreda vad som kan göras för att stödja Glasriket. På fredag ska den första rapporten till regeringen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Glasbruken hotade

Mer i ämnet