Växjö kommun gör ett nytt försök att få Trafikverket att ändra sträckningen på höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Växjö kommun gör nytt försök att få höghastighetståg

Uppdaterad
Publicerad

Växjö kommun har inte gett upp hoppet om att den nya höghastighetsbanan för tåg mellan Stockholm och Malmö skulle kunna få en östlig sträckning. Nu har det hört av sig till andra kommuner i sydöstra Sverige för att höra om de vill vara med och kämpa en gång till. 

För fyra år sedan kom beskedet från Sverigeförhandlarna om att dialogerna om sträckningen av höghastighetsbanan som planeras att byggas mellan Stockholm och Malmö i fortsättningen skulle föras med parterna som var för en västlig sträckning.

Men Växjö kommun har inte gett upp hoppet om en östlig sträckning.

Skulle gynna fler

I juni i år fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att se över och redovisa uppdaterade och kompletterande uppgifter om nya stambanor för höghastighetsttåg.

– Det visar att ingenting är heligt. Jag konstaterar att det betyder att loppet inte är kört, säger Anja Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det gör att Växjö kommun nu har valt att ta ny sats i frågan.

– Vi står fast vid att en mer östlig sträckning ger den största samhällsnyttan och kommer att gynna fler, säger Anna Tenje (M), kommunstyrelsens ordförande.

Hon refererar till en omfattande samhällsanalys som togs fram förra gången.

– Vi kräver att man väger in den analysen som vi gjorde.

Hört av sig till det gamla nätverket

Genom att uppdatera utredningar och skriva debattinlägg och brev kommer Växjö kommun lyfta sina argument. 

Växjö kommun har nyligen skickat brev till kommunalråd, regionråd och kommunchefer i sydöstra Sverige för att se om de som var med i Nätverket höghastighetsbanan vill vara med igen för att få till en östlig sträckning för den nya tågbanan.

– Jag har frågat om de är intresserade av att agera igen tillsammans med mig och ta det här en vända till.

Vad tror du att ni har för chanser?

– Jag tror att vi har ganska goda chanser. Om man väger de ekonomiska och samhällsviktiga aspekterna mot varandra så tror jag att man kommer att se att detta är det bästa.

I februari nästa år ska Trafikverket redovisa vad det kommit fram till  i februari nästa år.

Nätverket höghastighetsbanan

Alla som var med i nätverket ställde sig bakom en östlig sträckning och skrev en gemensam avsiktsförklaring. I nätverket ingick flera kommuner, Kalmar, Karlskrona, Nybro, Emmaboda, Lessebo, Växjö, Alvesta, Älmhult och Hässleholm. Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar län, Blekinge tekniska högskola och Linnéuniversitetet var också med.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.