Foto: SVT

Växjöbo kräver ersättning efter tågstrul

Publicerad

En Växjöbo har anmält Öresundståg till Allmänna reklamationsnämnden. En resa hem från Köpenhamn slutade med att familjen blev strandade i Hässleholm i sex timmar.

Resan Köpenhamn – Växjö gick inte som planerat för Växjöbon och hans familj. Efter avgång fick de information att tåget skulle ha slutdestination Lund och att passagerare skulle få byta till ersättningsbuss därifrån till Hässleholm.

Fick vänta sex timmar

I Hässleholm skulle familjen vänta till nästa Öresundståg skulle gå. Men då kom meddelande att lokförare saknades och att även detta tåg var inställt.

I stället fick familjen ringa en vän som kunde hämta dem. Totalt fick de vänta 6 timmar på stationen med sin 6-åring utan att få någon hjälp eller information, skriver Växjöbon i anmälan.

Inte nöjd med ersättning

Nu kräver mannen ersättning från Öresundståg. Han har redan beviljats cirka 400 kronor i milersättning för att familjen fick ta sig fram sista biten med bil, men han är inte nöjd.

Han kräver även att få tillbaka hela summan han betalade för tågbiljetten och ytterligare 200 kronor för mat som familjen fick köpa under väntan på stationen i Hässleholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.