Svenska elever presterar bättre i matematik i årskurs 4 och 8, och bättre i naturvetenskap i årskurs 8. Det visar en stor internationell undersökning.
Måns Hammarbäck är mattelärare på högstadieskolan Teleborg centrum i Växjö. I dag har han mattelektion för eleverna i årskurs 9 på IB-programmet, en av de klasser som var med i undersökningen när de gick årkurs 8. Han är glad över resultatet som presenterades i dag och tror att höga krav på eleverna varit en bidragande faktor.
– Framför allt så har vi höga förväntningar, jättehöga. Vi vill att de ska känna att vi tror väldigt mycket och gott om dem, de höga förväntningarna tror vi också ger ett bättre resultat, säger Måns Hammarbäck.
Högre kompetens
Lärarna har också genomgått utbildningar för att höja kompetensen, bland annat vidareutbildningen matematiklyftet. Emil Granrot i årskurs 9 på IB-programmet tror att lärarnas ökade kompetens varit positivt för eleverna.
– Lärarna har nog lyckats skapa en bättre inställning hos eleverna tror jag, säger Emil Granrot.
Måns Hammarbäck är glad över att han nu har fått möjlighet att höja sin kompetens och rätt verktyg för att kunna bli en bättre lärare så att han kan fortsätta att vara stolt för sina elevers resultat.
– Jag är jättestolt över de här eleverna, de bidrar också själva mycket till sin utveckling och det är liksom steg nummer ett att de förstår innebörden av att de har ett eget ansvar.