Måns Hammarbäck är mattelärare för årskurs 9 på Teleborgs centrum i Växjö. Foto: Jan-Eric Lundberg/SVT

Lärare om mattelyftet: Stolt över eleverna

Uppdaterad
Publicerad

En stor internationell undersökning visar att svenska elevers kunskaper i matematik har blivit bättre. Eleverna på högstadieskolan Teleborg centrum i Växjö var med i undersökningen – och tror att en ökad kravbild kan ligga bakom framgången.

Svenska elever presterar bättre i matematik i årskurs 4 och 8, och bättre i naturvetenskap i årskurs 8. Det visar en stor internationell undersökning.

Måns Hammarbäck är mattelärare på högstadieskolan Teleborg centrum i Växjö. I dag har han mattelektion för eleverna i årskurs 9 på IB-programmet, en av de klasser som var med i undersökningen när de gick årkurs 8. Han är glad över resultatet som presenterades i dag och tror att höga krav på eleverna varit en bidragande faktor.

Läget i svenska skolan 2016

– Framför allt så har vi höga förväntningar, jättehöga. Vi vill att de ska känna att vi tror väldigt mycket och gott om dem, de höga förväntningarna tror vi också ger ett bättre resultat, säger Måns Hammarbäck.

Högre kompetens

Lärarna har också genomgått utbildningar för att höja kompetensen, bland annat vidareutbildningen matematiklyftet. Emil Granrot i årskurs 9 på IB-programmet tror att lärarnas ökade kompetens varit positivt för eleverna.

– Lärarna har nog lyckats skapa en bättre inställning hos eleverna tror jag, säger Emil Granrot.

Måns Hammarbäck är glad över att han nu har fått möjlighet att höja sin kompetens och rätt verktyg för att kunna bli en bättre lärare så att han kan fortsätta att vara stolt för sina elevers resultat.

– Jag är jättestolt över de här eleverna, de bidrar också själva mycket till sin utveckling och det är liksom steg nummer ett att de förstår innebörden av att de har ett eget ansvar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läget i svenska skolan 2016

Mer i ämnet