Läkemedelsjätten redovisar oväntat stor vinst för årets andra kvartal. Foto: Erik Simander/TT

Astra Zeneca höjer försäljningsprognosen

Publicerad

Läkemedelsjätten Astra Zeneca redovisar en oväntat stor vinst för årets andra kvartal och höjer prognosen för helåret. Ökad efterfrågan på cancermediciner som Tagrisso bidrog till utvecklingen.

”AstraZeneca har återgått till tillväxt tack vare styrkan i våra nya läkemedel. Fem av dessa nya läkemedel förutses bli storsäljare (blockbusters) i år, vilket stärker försäljningen inom både onkologi och bioläkemedel”, skriver koncernchefen Pascal Soriot i en kommentar.

Astra Zeneca redovisar en vinst före skatt på 141 miljoner dollar (cirka 1,3 miljarder kronor) för årets andra kvartal. Det kan jämföras med vinsten före skatt på 412 miljoner dollar motsvarande period i fjol.

Bättre än väntat

Omsättningen under kvartalet ökade 13 procent till 5,8 miljarder dollar och produktförsäljningen lyfte 14 procent till 5,7 miljarder dollar.

Rörelseresultatet för kärnverksamheten steg med 5 procent till 73 cent per aktie.

Resultatet var bättre än snittprognosen i en analytikerenkät genomförd av Astra Zeneca. Analytiker hade enligt bolaget i snitt räknat med en försäljning på 5,4 miljarder och en vinst på 61 cent per aktie.

Ökad försäljning av cancermedicin

Produktförsäljningen för helåret 2019 förväntas enligt en uppdaterad prognos att öka med en låg tvåsiffrig procentuell siffra. Tidigare räknade Astra Zeneca med en hög ensiffrig procentuell ökning.

Försäljningen av Tagrisso lyfte 86 procent till 1,4 miljarder dollar.

Minskade omstruktureringskostnader

Vinstprognosen för helåret bekräftas samtidigt till 3:50–3:70 dollar per aktie, med fortsatta variationer kvartalsvis.

Investeringarna under året förväntas ligga stabilt och omstruktureringskostnaderna planeras minska jämfört med föregående år, enligt Astra Zeneca.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.