Vid klockan 20.40 på fredagskvällen blev en äldre person i Järna uppringd av en person som utgav sig för att vara polis.
– Uppringaren påstod att den äldre personen blivit utsatt för skimning (kontokortsbedrägeri, reds. anm.) och att man ville komma dit och visa bilder. Men sonen var hemma och tog över samtalet och ville att de skulle mötas på polisstationen istället. Då bröts samtalet, säger Dan Andersson vid Södertäljepolisen till LT.
Plockade fram värdesaker
Bara några minuter senare fick en dement kvinna i 95-årsåldern ett liknande samtal. Uppringaren påstod sig vara polis och sa att kvinnan hade blivit utsatt för ett bedrägeriförsök. I detta fallet var det en granne som lyckades avstyra samtalet, men innan dess ska kvinnan ha hunnit plocka fram smycken, portmonnä och kontokort, enligt polisen.
”Uppge aldrig kontonummer”
Tredje samtalet drabbade en 95-åring i Nykvarn, som fick två telefonsamtal med några timmars mellanrum. I det fallet bad 95-åringen om att få motringa och då avbröt uppringaren samtalet.
– Man ska aldrig uppge kontonummer på telefon, alltid be om att få motringa och förstås anmäla dylika tilltag till polisen. För övrigt händer det ytterst sällan att polisen vill komma hem till målsägande för att berätta att denne blivit utsatt för brott. Det vanliga är att den drabbade kommer till polisen och anmäler, säger Dan Andersson till LT.