Trots att problemen har funnits länge så upplever chaufförerna att inget ändras till det bättre. Enligt Nobinas kommunikationschef David Erixon så följer Nobina kollektivavtalet samt arbetsmiljölagarna, och de känner inte igen sig i problemen som tas upp.
– Arbetsmiljöverket konstaterade att vi följer alla de regler och lagar som finns i Sverige, säger David Erixon.
Men enligt två busschaufförer som SVT pratat med så är det här problem som de flesta anställda kan känna igen sig i, men att många inte påpekar arbetsmiljöproblemen till cheferna.
– Folk är rädda att förlora jobbet, de vågar inte prata om våra problem, säger Ahmed Nori.
Långa arbetsdagar – korta pauser
Pauserna som enligt arbetsmiljöverket ska vara minst 10 minuter blir ofta kortare än så, eftersom trafiken ofta skapar förseningar och tiden det tar att gå från bussen till rastlokalen också räknas in. Ibland uteblir pauserna helt.
Luncherna som under vissa pass är så långa som 1,5 timme förlänger arbetsdagen, och ofta så börjar chaufförerna i bussgaraget men slutar sin arbetsdag i centrum.
Starta videon för att möta busschaufförerna Ahmed Nori och Soheil Botros och höra om deras problem.
Vad säger arbetsmiljölagen om pauser?
- En körning får pågå i högst 2,5 timmar utan avbrott för paus eller rast.
- Varje paus ska vara i minst 10 minuter.
- Pauserna ska vara schemalagda och ska normalt vara på platser med tillgång till toalett.
Med körning menas den tid då chauffören är bunden till att vistas i bussen för körning och inte har möjlighet till att ta en paus eller rast.
Källa: Arbetsmiljöverket