Foto: Arkivbild Fredrik Sandberg /TT

Efter brutna avtalet – klart med ny upphandling av hemtjänsten

Publicerad

I våras sade Södertälje kommun upp avtalet med Sjöströms hemservice på grund av att företaget inte klarade sitt uppdrag. Nu har kommunen genomfört en ny upphandling och ett av de övriga bolagen har fått utökat uppdrag. 

Det var i mars som 139 hemtjänstkunder påverkades när kommunen sade upp avtalet med Sjöströms hemservice. Detta då man inte ansåg att bolaget utförde sitt uppdrag korrekt och att brukare blivit utan hemtjänst. 

– De senaste veckorna har det kommit in nya rapporter om saker som inte är utfört. Då var vi tvungna att tillsammans med Sjöströms, ta ett beslut om att nu går det inte, nu tar vi över, sade Eva Pedersen-Wallin, tf socialdirektör funktionsnedsättning och äldreomsorg till SVT Nyheter Södertälje då.

Brukare erbjuds byta hemtjänstföretag

Kommunens egna hemtjänst fick tillfälligt ta över Sjöströms del av hemtjänsten och sedan dess har en ny upphandling genomförts. Den är nu klar och innebär att Eveo, en av kommunens befintliga leverantörer, kommer att få utökat uppdrag. 

Fram till den 10 december kommer de som i nuläget har kommunen hemtjänst att erbjudas att byta till Eveo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.