Tor Espen Steinvik Foto: Sverigesenergi/TT

Elbolagets vd: ”Vi beklagar”

Uppdaterad
Publicerad

Just nu har Sverigesenergi säljare som knackar dörr i Södertälje och enligt flera Södertäljebor använder de tveksamma metoder och beter sig konstigt. Nu kommenterar bolagets vd kritiken.

I går berättade Södertäljebor om säljarna som de menar är påträngande, stressade och lämnar felaktiga uppgifter.

– Han som ringde på hos mig sa att Telge energi skulle byta namn till det här bolaget och att han hade ett erbjudande till mig, säger Fairooz Andriws i Hovsjö.

Telge energi har aldrig samarbetat med Sverigesenergi och har inga försäljare som knackat dörr de senaste dagarna. Ansvariga på det kommunala bolaget har tidigare varit i kontakt med företaget, efter att deras säljare sagt sig ha ett samarbete med Telge energi, när man försökt rekrytera nya elkunder på gator och torg i Södertälje.

– De senaste dagarna har flera kunder hört av sig och berättat att Sverigesenergi har sagt att man samarbetar med oss eller att vi ska byta namn. Eftersom det inte är första gången det händer ser vi mycket allvarligt på det här, säger Petra Hallebrant, kund- och kommunikationschef för Telge energi.

– Det stämmer att vi har säljare som knackar dörr i Södertälje just nu, men historierna om vad som har hänt går isär, säger Tor Espen Steinvik, tillförordnad vd för Sverigesenergi. 

Vad säger din säljare?

– Hans säger att han inte har nämnt något om ett samarbete eller om något namnbyte.

Är det en slump att ni tidigare fått kritik för era metoder?

– Jag kan inte säga annat än att vi jobbar hårt med kvalitet och att det är a och o för oss. Vi kommer att ta kontakt med Fairooz Andriws och skicka blommor till henne, för vi beklagar hennes upplevelse.

Nu kommer Telge energi att gå till botten med det här och fundera på hur man ska gå vidare.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer