Elever som går på Ronnaskolan och som själva säger sig kämpa för sina betyg tror att studieresultaten kan bero på olika saker, såsom viss stökighet, språksvårigheter, lärarnas kompetens och att vissa elever inte bryr sig tillräckligt om sina skolresultat. Samtidigt säger de att de trivs bra på skolan.
– Det är sällan stökigt när det är en bra lärare, säger Mustafa Alkhayat, en av de elever SVT har talat med.
Hör mer i videon ovan om hur eleverna resonerar.
Statistiken dyster för Ronnaskolan
På Ronnaskolan fick fyra av tio niondeklassare inte behörighet till ett yrkesprogram och mer än fem av tio kommer inte in på ett teoretiskt samhällsprogram, vilket är en minskning från förra årets nior.
Däremot kommer 8-9 av tio in på gymnasiet på övriga södertäljeskolor. På Hovsjöskolan ökar gymnasiebehörigheten till yrkes- och samhällsprogrammen. Där tar dubbelt så många sig in på gymnasiet än i Ronnaskolan.
S i Södertälje: Långsiktigt arbete
Elof Hansjons (S), ansvarigt kommunalråd, ser ljust på att i de flesta av Södertäljes grundskolor står sig avgångsbetygen på en bra nivå och på ökningen i Hovsjöskolan. Däremot erkänner han att de behöver göra mer för att öka studieresultaten i Ronnaskolan.
Hör mer i inslaget om hur han resonerar.
Stänga skolan är inget alternativ
Behövs det inte göras något mer radikalt när så pass många ungdomar går ut Ronnaskolan utan gymnasiebehörighet år efter år?
– Det är inte lösningen att flytta elever från en skola till en annan. Att byta skola är inte heller bra för eleverna. Utan det krävs ett långsiktigt, systematiskt arbete för att öka studieresultaten, något som vi gör, säger Elof Hansjons (S).