SVT har tidigare rapporterat om att tekniken med fossilfria fordon redan finns på Scania.
Tunga lastbilar på vägarna som kan reducera koldioxidutsläppen behövs idag. Men det är alltså inte tekniken som är bromsklossen för miljövänligare lastbilar.
Utmaningen är att få ut teknologin i samhället, och göra det ekonomiskt fördelaktigt för åkerier att välja grönare alternativ.
Stödsystem
En av de åtgärder som energiministern vill få till är ett ordentligt stödsystem för fossilfria bränslen.
– Vi har redan idag ett system som innebär att man får stöd när man investerar i det här. Men det har på senare år smugit sig in en osäkerhet i hur länge vi kan behålla det här systemet, säger Ibrahim Baylan.
– Och det är min ambition att vi ska ta bort den här osäkerheten.
Deadline för när det stödsystemet måste fungera i praktiken är den första januari 2018.
Fossilfritt 2030
Det övergripande målet är att man 2030 ska ha en fossil-oberoende fordonsflotta i Sverige.
Ibrahim Baylan tror att man kan nå det målet om fjorton år.
– Med den teknik som redan finns tillsammans med stödsystemet så är det fullt möjligt att åtminstone komma i närheten av det.
På eftermiddagen deltog ministern i en minnesstund för Förintelsens offer på Södertäljeoperan.