Att hantera olyckor med elbilar ska inte skilja sig från andra olyckor, menar Bo Andersson på MSB. – Sättet att angripa en situation med ett fordon är i stort sett samma, men samtidigt måste vi vara beredda på annorlunda utveckling eftersom vi går från bensin och diesel till andra drivmedel.

MSB: ”Spridning av fakta är uppenbarligen ganska svårt”

Uppdaterad
Publicerad

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, menar att man utbildat räddningstjänsten i vad som är viktigt att tänka på vid trafikolyckor där elbilar är inblandade.

– Det är beklämmande att man inte har den informationen trots att vi har gjort insatser, säger Bo Andersson på MSB.

– För att det ska bli problem med en elbil måste det ske en så kallad rusning i batterierna. Batterierna sitter väldigt skyddade och inkapslade. Att en krock skulle starta rusningen är inte alls säkert, säger Bo Andersson, expert på brand- och trafikskadehändelser vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Redan när elbilar blev mer vanliga såg MSB att det kunde bli komplicerat eftersom elbilar har ett annat drivmedel än till exempel bensinbilar. MSB drev därför ett projekt för att sprida kunskap till räddningstjänsten.

”Spridning av fakta och kunskap är uppenbarligen ganska svårt”

Projektet Räddningskedjan pågick under ett antal år och avslutades 2014. Där ingick utbildningar och seminarium med information om specifikt elbilar.

Men det är ju brandmän som är ute vid till exempel trafikolyckor som säger att de saknar kunskap och att det skulle kunna vara farligt att hantera dessa olyckor.

– Det är beklämmande att man inte har den informationen trots att vi har gjort insatser. Spridning av fakta och kunskap är uppenbarligen ganska svårt, säger Bo Andersson.

”Elbil är inget att vara rädd för”

Att hantera olyckor med elbilar ska inte skilja sig från andra olyckor, menar Bo Andersson.

– Sättet att angripa en situation med ett fordon är i stort sett samma, men samtidigt måste vi vara beredda på annorlunda utveckling eftersom vi går från bensin och diesel till andra drivmedel.

Ska man vara orolig för att köra elbil?

– Nej det tycker jag inte. Man ska vara varsam oavsett bil, elbil är inget specifikt att vara rädd för, säger Bo Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.