Den som kör runt i en elbil idag ska inte vara orolig enligt brandmannen Tommy Carnebo. Foto: TT/SVT

Elbilsbatterier – ny utmaning för brandkåren

Uppdaterad
Publicerad

I takt med att eldrivna bilar blir vanligare på vägarna ställs räddningstjänsten inför nya utmaningar. Batterierna i elbilar kan nämligen avge giftiga ämnen om de börjar brinna vid en olycka.

Det är bland annat den giftiga gasen vätefluorid som kan uppstå om batteriet hettas upp efter till exempel en krock.

– Just den här gasen är ett relativt nytt fenomen för oss. Det har gjort att det har skapats utmaningar som vi inte haft tidigare, säger Tommy Carnebo, brandman på Södertörns brandförsvar.

Passerar skyddsdräkt och går igenom huden

Vätefluorid kan orsaka allt från luftvägsproblem till muskelkramper och rytmrubbningar i hjärtat. Studier som gjorts i stängd labbmiljö visar dessutom att kemikalierna snabbt kunde passera skyddsdräkten som användes och att de sen gick igenom huden in i kroppen.

Utomhus antas problemen bli mindre allvarliga men vid till exempel en garagebrand kan brandkåren ställas inför svåra utmaningar.

– Då är det extremt farligt för oss. Det är nästan så att vi ska rökdyka med kemdräkter då, men de står inte emot värme så där har vi ett stort problem, säger Tommy Carnebo.

Förare ska inte oroa sig

Enligt Tommy Carnebo behöver förarna till elbilar inte vara mer oroliga än andra. Han menar att det är räddningspersonalen som nu måste få ökad kunskap om olyckor med elbilar.

– Nej, du behöver inte tänka på något speciellt. Förhoppningsvis kan du sitta kvar i bilen så hjälper vi dig ut på ett professionellt sätt. Det är vi brandmän som måste handskas med detta på ett annat sätt.

”Många känner inte till hur farligt det är”

En studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) visar att kunskapen om hur man ska hantera olyckor med elbilar är låg bland räddningspersonal.

Men nu ska kunskapen hos brandmännen på Södertörns brandförsvar höjas. Om ett par veckor startar nämligen en specialiserad utbildning för befälen.

– Framför allt ska man lära sig om riskerna och om hur man närmar sig en bil i brand. Det är väldigt lite uppmärksammat och många räddningstjänster känner inte till hur farligt det är. Det finns okunskap och man behöver hjälp och stöttning i att ta fram rutiner för hur vi handskas med detta, säger Tommy Carnebo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.