Foto: SVT.

Fisk- och kötthandlaren: ”Alla mina kunder är nöjda till 100 procent”

Uppdaterad
Publicerad

Den fisk- och kötthandlare som tidigare tvingats slänga fyra ton delvis ruttet kött och som nyligen torkat fisk på smutsiga ytor i sin lokal – försvarar sitt agerande med att han inte sålt några av de dåliga varorna. Och kunderna över hela Sverige är nöjda, menar han. SVT har intervjuat handlaren.

Hur kom du in på det här?

– Det går långt tillbaka i min familj. Vi har sålt fisk i hemlandet. Jag har alltid velat sälja färsk fisk och kött.

Var kommer dina varor ifrån?

– Polen.

Vilka är dina kunder?

– Det är folk över hela Sverige. Jag har min bil som jag reser med till olika städer runt om i Sverige. Max en timme på varje plats. Ungefär åttio procent av mina kunder besöker jag, 20 procent kommer hit till butiken.

Hur kommer det sig att du torkar en massa fisk på smutsiga ytor – i en lokal som inte är gjord för det?

– Det här var första gången jag provade att torka fisk. Torkad fisk är en uppskattad vara i vår kultur. Jag hade inte tänkt att sälja detta, utan ville bara se om det skulle lyckas.

I december hade du flera ton kött som var gammalt och ruttet – varför?

– När vi startade vår butik köpte vi in stora mängder kött och fisk – jag trodde att det skulle komma mycket kunder direkt, men jag tänkte fel. Sen kom miljökontoret på besök och jag fick slänga alltihop.

Det måste ha varit väldigt dyrt för dig.

– Absolut. Vi talar typ om 250 000 kr. Bort! Det är mitt fel.

Enligt kommunen saknar du korrekta intyg om salmonella och många produkter saknar märkning om spårbarhet, ursprung mm. Varför?

– Mina kunder vet var allt kommer ifrån. Alla vet var det slaktas och var det kommer ifrån. Mina kunder är vänner, släktingar, familj, alla vet vad vi är för företag.

Vad tror du dina kunder tycker om det här?

– Jag har inte sålt ruttet kött, jag har köpt in varor som har ruttnat men jag har inte sålt det efter det. Det händer nästan varje månad, jag har ungefär 200 kilo kyckling i kylrummet just nu som jag inte kan sälja.

– Om någon av mina kunder har köpt något dåligt, så ringer de. Men det händer aldrig. Alla mina kunder är helt nöjda till 100 procent!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.