Hör Södertäljeborna som lockades att följa millimeterpassningen när Getingbron passerade slussen i Södertälje. Foto: SVT

Trångt när Getingmidjans sista pusselbit passerade Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Den längsta och tyngsta brodelen av Getingmidjan lämnade Södertälje med destination Stockholm under fredagen. Järnvägsbron ska under nästa vecka föras på plats vid Norrström och den 17 augusti ska den vara monterad och körklar.

Den Norra brodelen är 252 meter lång och väger 1790 ton och har sen den fraktades från Tallin där den konstruerats legat och väntat i Södertälje.

– Det är den största och mest komplexa delen i projektet, och så vitt vi vet är den här järnvägsbron världsunik i och med att den har hela åtta färdigmonterade tågväxlar, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Då tågtrafiken nu är avstängd jobbar man dygnet runt för att färdigställa bron så att den blir körklar till det planerade trafikpåsläppet den 17 augusti.

– Som det ser ut nu är vi i fas, vi håller vi tidsplanen, så det är bra, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

”Sista pusselbiten”

Den norra brodelen kommer att ligga vid Norr Mälarstrand från och med fredag eftermiddag eller kväll. Planen är sen att påbörja insegling till Norrström under söndagen för att därefter sätta järnvägsbron på plats under onsdag och torsdag kommande vecka, så att kablar och signaler kan monteras och kontrolleras innan tågtrafiken kör igång i augusti igen.

– Bron över Norrström är den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer att hålla för svensk järnväg i flera decennier när de är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.