H&M-pojkens mamma talar ut: ”Från ett vanligt liv till kalabalik”

Publicerad

Svenska Teresa Mangos 5-årige son blev känd över hela världen efter att ha burit en H&M-tröja med ett budskap som uppfattats som rasistiskt i en reklamkampanj. Nu vill hon för första gången sedan händelsen förklara hur hon ser på tröjan som förändrade hennes familjs liv.

– Det är jobbigt. I början är man stark och bara ignorerar men man kan inte ignorera allt. Det har tagit hårt på mig, säger Teresa Mango till SVT Nyheter i den första intervjun hon gör med svenska medier.

Hon berättar att hat och hot har vällt in till henne sedan i början på förra veckan då bilden på hennes son, den 5-årige pojken med den gröna tröjan med texten ”Coolest monkey in the jungle”, började spridas runt om i världen.

– Jag har tappat räkningen, jag har slutat kolla, trycker på delete. Men det handlar om runt ett tusental mejl, sms och kommentarer. Från ett vanligt liv till kalabalik, säger Teresa Mango.

Tycker inte tröjan är rasistisk

Anledningen till allt hat tycks vara hennes första reaktion på omvärldens reaktioner på bilden i sociala medier. I ett inlägg skrev hon att folk skulle ”get over it” och ”sluta ropa varg”.

Hon tyckte att de som läste in ett rasistiskt budskap på tröjan hennes son hade på sig, helt enkelt överreagerade. Nu vill hon förklara hur hon egentligen menade.

– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är. Jag har själv blivit kallad apa och jag kan historien men i det här sammanhanget så ser jag inte kopplingen. Samtidigt måste vi respektera varandras åsikter och hur vi tolkar saker i livet, säger Teresa Mango.

Såg inte budskapet på tröjan

Det var i höstas när familjen, med rötter i Kenya, som nu bor i Rönninge söder om Stockholm, än en gång begav sig till fotostudion. Teresa Mangos son har varit modell sedan oktober och är modell via en agentur – H&M är bara en av flera kunder som han blivit fotad för.

Föräldrarna minns inte riktigt vem av dem som var med vid fototillfället. Efter att ha provat ett hundratal plagg satte sonen på sig det som skulle bli världens just nu mest omdebatterade tröja. Tröjan med texten ”Coolest monkey in the jungle”, fladdrade förbi av bara farten.

– Visste H&M om det här eller inte, det vet jag fortfarande inte, säger Teresa Mango.

Annonsen drogs in

H&M säljer inte längre tröjan och har bett om ursäkt för bilden.

”Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”, skrev Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning.

Teresa Mango tycker att H&M bär ansvaret för att det blev så här men hon godtar företagets ursäkt.

Sonen ovetandes om uppståndelsen

Sonen har fått mycket kärlek från hela världen och det är den kärleken som föräldrarna nu vill dela med honom.

– Vår son är 5 år. Han har inte lärt sig vad rasism är. Och vi har inte velat berätta vad den här tröjan har lett till runt om i världen. Han vet bara att han är en superstar och att alla tycker att han är cool, säger Teresa Mango.

Anlitat advokater

Familjen har haft en rad möten med H&M och anlitat advokater, men familjen vill inte kommentera något om skadestånd eller hur de går vidare juridiskt.

Read the article in english here.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer