Södertälje kommun skärper bedömningarna för tillstånd till festsällskap. Foto: Privat

Ytterligare krafttag mot festvåningarna: Fler brudpar kommer få avslag

Publicerad

För att pressa festvåningarna i Södertälje att ansöka om permanent serveringstillstånd så kommer kommunen nu att bli striktare med tillfälliga tillstånd till festsällskap.
– Fler kommer att få avslag, vi kommer inte göra undantag, säger Lena Karlsson Leksell, chef på tillståndsenheten.

I Södertälje kommuns riktlinjer står det att tillståndsenheten enbart beviljar tio tillfälliga tillstånd för alkoholservering per festvåning. Riktlinjerna togs fram 2012 och har klubbats igenom av politikerna i Socialnämnden.

– Men nästan alla festvåningar har överskridit riktlinjerna med råge, säger Paula Lindström, handläggare på tillståndsenheten.

Det var mot den bakgrunden som Södertälje kommun flaggade om situationen för länsstyrelsen.

– Och nu har vi blivit varnade för att få en prick om vi fortsätter ge tillfälliga tillstånd utöver de tio som står i riktlinjerna, säger hon.

Rose-Marie Jacobsson (S), socialnämndens ordförande, medger att kommunen inte tidigare varit tillräckligt strikta i sina bedömningar.

– Riktlinjerna har funnits länge men det är inte alltid som tjänstemännen har följt reglerna, de har varit flexibla med tillstånden men det ska det bli ändring på nu, säger hon.

Brudpar hamnar i kläm

Södertälje kommuns huvudsyfte är att festvåningarna skaffar permanenta tillstånd, vilket informerades om i november i fjol. En tydlig skillnad blir då att festsällskapen inte kommer kunna köpa egen alkohol att bjuda på.

Istället kommer festsällskap tvingas köpa alkoholen från festvåningen -  som i sin tur förbinder sig att köpa in från Systembolaget eller annan godkänd leverantör.

Men arbetet har gått trögt, sedan informationen gick ut har enbart en festvåning skaffat tillstånd. Det har gjort att varje festsällskap har tvingats söka om tillfälliga.

Varför finns det ett motstånd mot det?

– Det blir svårare att kontrollera om man inte har det, verksamheten blir mörklagd till viss del då kommunen kan göra tillsyner. Och det blir inte samma kontinuitet i kontrollerna som polisen gör, säger Paula Lindström.

Det ökade trycket med tillfälliga ansökningar som nu väller in från brudpar gör att kommunen skärper sina bedömningar. Inom kort skickas  ett informationsbrev till festvåningarna för att pressa de att söka om stadigvarande tillstånd. Med en deadline i närtid.

– Vi kommer påminna om riktlinjerna samt sätta ett slutdatum att ansöka om stadigvarande tillstånd. Vi kommer vara tydliga med att vi utöver tio tillstånd kommer att ge avslag till allt, inga undantag, säger Lena Karlsson Leksell, chef på tillståndsenheten.

”Festvåningarnas ansvar”

Oftast planerar man sitt bröllop lång tid i förväg och nu kommer ni ut med den här informationen med kort framförhållning. Vad tänker du om att det kan påverka brudparen som kan få avslag?

– Det är ingen fråga för oss. Det är en fråga för festvåningarna att ta hänsyn till. Har de stadigvarande tillstånd så är det ju inga problem, säger Lena Karlsson Leksell.

Socialnämndens ordförande, håller med.

– Festvåningarna känner mycket väl till våra riktlinjer så det är inget nytt, säger Rose-Marie Jacobsson och tillägger att det har funnits en plan att reglera festvåningarnas verksamheter i minst tio år.

Varför har ni inte kommit längre?

– Det är inget jag vill uttala mig om. Nu blickar vi framåt, säger hon.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer