Tidigare betalade hon 2000 kronor i månaden för garageplats i centrala Södertälje. Men när hon upptäckte elbilspoolen utanför lägenheten så blev det självklart att sälja bilen och börja dela bil. Och trots att hon inte längre bor lika nära parkeringen, så har hon fortsatt med tjänsten.
– Antingen cyklar jag eller tar bussen hit ner, det är inte riktigt lika smidigt som att ha en bil utanför dörren, men det här funkar också bra, säger Lovisa Bengtsson, som ofta planerar in olika ärenden när bilen används.
Kämpigt för elbilspooler
Den elbil som Lovisa hyr har funnits sedan april 2022 och i genomsnitt var bilen uppbokad 92 timmar i månaden, enligt företaget.
– Bilen har nästan alltid varit tillgänglig när vi behövt den. Jag tror fler hade använt liknande tjänster om de visste hur smidigt det kan vara och sen tror jag det handlar om att man inte vet om att det finns, säger Lovisa.
Det har gått trögt för vissa bildelningstjänster tidigare. Dagens Industri rapporterade om det danska företaget Green Mobility som nu avvecklar sin verksamhet i Sverige. Bland anledningarna var långsam tillväxt, politisk ovilja och höga kostnader.
I klippet ovan lånar Lovisa bilen för att återvinna och hämta matkassar.