Planen är att tågen ska vara rullande från och med nästa år. Foto: Linnéa Wannefors

Klart: Fler fjärrtåg ska stanna i Södertälje

Uppdaterad
Publicerad

Nu tar ett nytt bolag plats på järnvägsspåren. Från och med nästa år planerar Flixbus att expandera med ny tågtrafik till bland annat Södertälje Syd.

Idag stannar bland andra tågbolagen SJ och MTR i Södertälje Syd, men från och med nästa år tar även Flixtrain plats på spåren.

– Det finns redan ett stort utbud för att åka med olika bolag i Södertälje, det är bra för de som bor där att få fler möjligheter att resa, säger Mikael Eriksson, chef för kund och omvärld på Trafikverket.

De nya tågen ska trafikera sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Sträckan mellan Stockholm och Göteborg stannar även i Falköping, Hallsberg och Södertälje. Sträckan mellan Stockholm och Malmö stannar i Lund, Alvesta, Nässjö, Linköping och Norrköping.

– Vi upplever att det finns stor efterfrågan i Södertälje, det är en viktig punkt som också har bra anslutningar i Stockholm, säger Jelena Jovanovic, presstalesperson på Flixbus.

Nya avgångar nästa år

Planen är att tågen ska vara rullande från och med första halvan av år 2020. Enligt Trafikverket har bolaget fått tillåtelse att köra till Södertälje från och med slutet på mars.

– Vi har blivit tilldelade sex dagliga avgångar, alltså tre per rikting mellan Stockholm och Göteborg. Det återstår att se om vi börjar köra med full kapacitet eller om vi börjar med färre avgångar och ökar med tiden, säger Jelena Jovanovic.

Tågen ska gå i 200 km/h.

Ska kombineras med bussar

Genom att kombinera tågen med Flixbus befintliga busslinjenät hoppas de kunna skapa smidiga kombinationer av nya sträckor.

– Vi kommer kunna kombinera tåg och buss utan långa väntetider i byten, som passar även de som inte bor nära järnvägen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.