Se lastbilarna gå på elslingor

Uppdaterad
Publicerad

Just nu är Scania med och driver ett projekt i Gävleborg där lastbilar ska köras på elslingor. Faller testerna väl ut kan så småningom landets stora motorleder bli försedda med spårvagnsliknande elnät.

För att få lastbilarna i Sverige att släppa ut mindre klimatpåverkande utsläpp behöver något drastiskt hända. I Gävleborg pågår nu ett projekt som kan förändra lastbilsbranschen i grunden.

– Vi på Scania genomför nu en testväg utanför Gävle tillsammans med Siemens och Region Gävleborg för att kommersiellt testa lastbilar på elvägar, säger Scanias hållbarhetschef Åsa Pettersson.

Ström via lastbilstaket

På lastbilens tak finns en strömavtagare som kopplas på elnätet. Fordonet går då helt och hållet på el. I lastbilen finns samtidigt en bränslemotor som gör att man då kan köra av och på elnätet. med den här tekniken minskar bränsleförbrukningen med mellan 80 och 90 procent.

– Vi ser att det här är en lösning men då måste fler länder än Sverige kan tillämpa på sikt för att det ska kunna vara en vinst för klimatet, säger Åsa Pettersson.

Det här låter ju som att det kommer kosta enorma summor. Har ni räknat på kostnaderna i större skalor?

– Vi har räknat på det och det kostar i dag 10-20 miljoner per kilometer att bygga en elväg. Men det får man sedan jämföra med andra alternativ. Sen får man även ställa det här i proportion till samhällsvinsten i form av ett renare klimat.

Snart i större skala

Bygget av den två kilometer långa elvägen mellan Sandviken och Storvik har inletts. I april nästa år kommer lastbilar med den nya tekniken att kunna testköras där.

Med tunga aktörer som Trafikverket och Energimyndigheten bakom projektet uppe i Gävle så hoppas Åsa Pettersson på Scania att svenska elvägar så småningom börjar byggas i större skala.

– Jag tror att vi kan ha någon typ av elväg till 2030, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.