Marcus Lernberg, verksamhetsutvecklare på Skatteverket menar att det är prioriterat hos myndigheten att rätta till folkbokföringsmissar. Foto: Jessica Gow/TT/SVT

Skatteverket om felaktig folkbokföring: ”Mycket prioriterad fråga”

Uppdaterad
Publicerad

Varje år kommer det in nära 80 000 tips och anmälningar om misstänkt felaktig folkbokföring till Skatteverket. Och nu ser myndigheten en viss ökning av misstänkta felaktigheter.

De allra flesta anmälningarna rör sig om misstag men en del kan också vara kopplade till grövre brottslighet. Skatteverket tror att en möjlig orsak till ökningen de nu ser är att det har blivit lättare att anmäla misstänkta felaktigheter via en webbtjänst.

Men bakom en del av fallen gömmer sig annan typ av brottslighet, såsom bedrägeribrott. Och tidigare har bland annat Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, sagt att hon vill se en förändrad lagstiftning eftersom hon menar att den felaktiga folkbokföringen även bidrar till oreda och oegentligheter på bostadsmarkanden.

Lagändring på gång

I nuläget måste inte alla myndigheter underrätta Skatteverket när de misstänker att någon är felaktigt folkbokförd men nu ska reglerna skärpas så att samtliga myndigheter har anmälningsplikt.

– Det innebär att vi får in mer information som vi kan värdera. Det innebär ju att vi får bättre förutsättningar att hitta fuskare också, säger Marcus Lernberg, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.