2017 krävdes lastbilstillverkaren Scania på nio miljarder kronor i böter av EU-kommissionen. Anledningen var att företaget tillsammans med fem andra lastbilstillverkare varit aktiv medlem i en kartell under åren 1997 och 2011.
Kartellen ska ha riggat priser och försökt påverka kostnader för ny teknik och strängare utsläppsregler, enligt domen.
Överklagat i flera led
Scania överklagade EU-kommissionens beslut och frågan togs upp i nästa instans 2022, där företaget senare dömdes. Ärendet överklagades vidare till högsta instans, EU-domstolen, som idag fastslog den tidigare domen. Scania har inte möjlighet att överklaga.
– Vi har under hela processen sagt att vi följt alla regler så givetvis är den här domen beklaglig och fel. Vi är besvikna. säger Erik Bratthall, presschef på Scania.
Scania har tagit höjd ekonomiskt
Boten är dock redan betald sedan några år tillbaka. Företaget har därmed redan tagit den ekonomiska smällen.
– Vi tog upp kostnaderna i vår resultaträkning redan för två år sedan, så domen idag påverkar inte resultat eller likviditet nu, säger presschef Erik Bratthall.
Tror du att domen kommer skada ert rykte och företaget i stort?
– Den här typen av händelse är givet inget positivt. Vi hade gärna sluppit vara med i de här sammanhangen. Nu har vi skärpt rutinerna och förhoppningsvis kommer vi aldrig hamna i något liknande igen.