Den kapade lastbilen. Foto: TT

Teknik ska försvåra lastbilskapningar

Uppdaterad
Publicerad

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har träffat branschaktörer på nytt för att diskutera hur lastbilskapningar kan försvåras.

Ett resultat av mötet är att det ska göras försök med så kallad geofencing.

Tanken är att försöken ska inledas redan nästa år. Geofencing är en teknisk lösning som innebär att endast tillåtna fordon kan köra inom ett geografiskt område. Tekniken kan exempelvis användas för att begränsa hastigheten, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

– Det känns som ett lovande initiativ, säger Anna Johansson vid en presskonferens.

Efter terrordådet med en lastbil på Drottninggatan i Stockholm i april bjöd Anna Johansson in branschaktörerna för att diskutera vad man kan göra för att förhindra att det upprepas. Nu har ett uppföljningsmöte hållits och vid det enades flera parter om att försöka ta fram digitala lösningar.

Kan hållas i Stockholm

Var försöken med geofencing ska hållas är inte klart ännu. Göteborgs stad och Stockholms stad ska tillsammans med Volvo Cars, Volvokoncernen, Scania och Trafikverket ingå i en gemensam styrgrupp.

Myndigheten Trafikanalys har också fått i uppdrag av regeringen att bland annat föreslå åtgärder för hur tunga fordon ska användas säkert i stadsmiljöer och undersöka vilka alternativ som finns för att transportera gods säkert och miljöanpassat.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.