Södertäljebon och frilansjournalisten Nuri Kino skapade kampanjen #tellcorona för att hjälpa till att sprida kunskap om sjukdomen på olika språk. Foto: SVT/tellcorona

Nuri Kinos kampanj #tellcorona sprids över världen

Uppdaterad
Publicerad

Informationskampanjen tellcorona som involverar kändisar som Mustafa Mohamed, Francisca Delceanu och Jiloan Hamad har det rapporterats om i flera internationella medier. Kampanjen handlar om att på olika språk informera om hur man förhindrar spridning av covid-19.

– Jag trodde att man 2020 skulle ha bättre kunskap om hur det ser ut i de här delarna av Sverige, men det har man inte, säger skaparen Nuri Kino.

Nuri Kino, Södertäljebon, journalisten och medgrundaren till den Södertäljebaserade hjälporganisationen a demand for action startade kampanjen #tellcorona efter att han besökt utsatta områden i Libanon, där han pratade med en infektionsläkare som varnade för smittan.

Med den tanken i bakhuvudet kontaktade han både svenska och utländska kändisar och bad de framföra informationen på respektive språk. Kampanjen fick stort genomslag i sociala medier och har nu spridits världen över.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Södertälje

Mer i ämnet