Under förra året bytte 65 sörmlänningar förnamn, medan 53 länsbor ansökte om ett helt nyskapat efternamn.
Namnändringar har blivit betydligt vanligare i Sverige de senaste 20 åren, enligt siffror från Patent- och registreringsverket (PRV).
”Ökad individualisering”
– Personnamn har fått en allt tydligare varumärkesstatus genom större exponering i exempelvis sociala medier. Det finns en märkbar önskan om individualisering som leder till ökad igenkänningsfaktor, säger Stina Lilja, pressansvarig på PRV.
Antalet namnärenden hos myndigheten har mer än fördubblats under de senaste 20 åren. Från 4.000 år 1996 till drygt 9.000 ärenden fram till i dag.
När det gäller helt nybildade efternamn ser PRV en tydlig tendens. Ofta är det par som vid giftermålet vill skapa ett alldeles eget namn och skapa en ny identitet, enligt PRV.
Djurriket inspirerar
När namnet ska väljas är det vanligt att paren hämtar inspiration från djur, natur och årstider. Även släktnamn förekommer.
– Oftast är det namnet mer unikt och särskiljande än det tidigare namnet, säger Stina Lilja.
En annan tendens är att allt fler varumärkesskyddar sina namnt. Exempel på detta är Zlatan, Carolina Klûft, Björn Borg och Blondinbella.
Ny lag ska förenkla namnbyte
Från och med den 1 juli träder en ny lag om personnamn i kraft. Den nya lagen syftar till att stärka enskilda möjligheter att själva välja sitt namn och förenkla hanteringen av namnärenden.
Nyfödda kommer exempelvis inte att automatiskt förvärva ett efternamn, utan efternamn får man i stället ansöka om.
Det blir även möjlighet att byta förnamn och efternamn flera gånger.