Assistansföretaget har nu gjort en lex Sarah-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Enligt företaget är orsaken till att slangen lossnade okänd. Att slangarna inte kontrollerats beror enligt företaget på bristande rutiner eller att denna rutin inte ingick i den introduktion som assistenten borde ha fått.
Krav från kunden
Enligt assistansföretaget var det ett krav från kunden att en anhörig som fungerade som arbetsledare skulle sköta assistenternas introduktion. Enligt uppgifter från kunden och arbetsledaren fanns det befintliga välfungerande introduktionslistor och rutiner.
Men företaget anser det styrkt att assistenten i det här fallet inte fått någon bra introduktion av arbetsledaren vad det gäller dolda, livsnödvändiga slangar på respirator.
Sa upp avtalet
Introduktionslistor har uppdaterats, men enligt assistansföretaget är de trots detta inte kompletta. ”De är inte utförliga nog för att en helt ny assistent kan använda dem i arbetet” står det i anmälan till IVO.
Assistansföretaget sa upp avtalet med kunden en månad efter att det tecknades.