En teknisk kontroll är ungefär som en flygande besiktning. Polisen ska inte bara kontrollera lampor och körjournal, utan även kontrollera bromsar, vikt och allt annat som görs vid en vanlig besiktning.
– Många åtgärdar sina lastbilar precis innan de ska besiktas. Sedan kör de ett helt år, kanske 20 000 mil, innan de gör något nästa gång. Du kan ju tänka dig vad som skulle kunna hända om bromsarna var dåliga, säger bilinspektören Patrick Zetterberg som inspekterar tunga fordon i norra Sörmland.
Norrköping närmast
Trafikfickor där han kan stoppa lastbilar finns lite här och var i Sörmland – några bättre än andra. Viss kontrollutrustning, som datorer för att kontrollera körjournaler och hastigheter, kan polisen ha med sig. Men fordonsvågar och så kallade gropar, som krävs för att inspektera en lastbil underifrån, går inte att ta med sig. Vid E4 i Nyköping finns en våg men närmaste fullt utrustade kontrollplats ligger i Norrköping.
– Enligt EU:s mål ska kontrollerna genomföras med tidsmässig och geografisk spridning. Det sistnämnda blir svårt att uppfylla, säger Patrick Zetterberg.
Dialog med polisen
Enligt Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, finns det i nuläget inga planer på att ordna en komplett kontrollplats i Sörmland.
– Vi har tillsammans med Polismyndigheten gjort en utredning och kommit fram till att 20 fullt utrustade kontrollplatser i landet är tillräckligt för att uppfylla EU:s krav, säger han.
Vore det inte bättre med fler platser för att få en större geografisk spridning?
– Jo, naturligtvis, men det här är en prioritering i vilken takt man ska bygga ut kontrollplatserna. De här 20 är första prioritet och sen får vi ha en dialog med polisen om det behövs fler, säger han.
En helt ny kontrollplats med all utrustning kostar från 20 miljoner kronor och uppåt.