Trafikpolisen Patrick Zetterberg jobbar med kontroller av tunga lastbilar. Men eftersom det saknas fullt utrustade trafikkontrollplatser i Sörmland är det svårt för honom att göra sitt jobb ordentligt. Foto: Otilia Bogen

Brist på kontrollplatser för tunga fordon en säkerhetsrisk i Sörmland

Uppdaterad
Publicerad

Ingen ska skadas allvarligt eller dö i trafiken år 2050, det är EU:s mål. För att nå dit ska samtliga medlemsländer bland annat genomföra ett visst antal tekniska kontroller av tunga fordon. Men i Sörmland går inte det – här finns nämligen inga kontrollplatser med rätt utrustning.

En teknisk kontroll är ungefär som en flygande besiktning. Polisen ska inte bara kontrollera lampor och körjournal, utan även kontrollera bromsar, vikt och allt annat som görs vid en vanlig besiktning.

– Många åtgärdar sina lastbilar precis innan de ska besiktas. Sedan kör de ett helt år, kanske 20 000 mil, innan de gör något nästa gång. Du kan ju tänka dig vad som skulle kunna hända om bromsarna var dåliga, säger bilinspektören Patrick Zetterberg som inspekterar tunga fordon i norra Sörmland.

Norrköping närmast

Trafikfickor där han kan stoppa lastbilar finns lite här och var i Sörmland – några bättre än andra. Viss kontrollutrustning, som datorer för att kontrollera körjournaler och hastigheter, kan polisen ha med sig. Men fordonsvågar och så kallade gropar, som krävs för att inspektera en lastbil underifrån, går inte att ta med sig. Vid E4 i Nyköping finns en våg men närmaste fullt utrustade kontrollplats ligger i Norrköping.

– Enligt EU:s mål ska kontrollerna genomföras med tidsmässig och geografisk spridning. Det sistnämnda blir svårt att uppfylla, säger Patrick Zetterberg.

Dialog med polisen

Enligt Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket, finns det i nuläget inga planer på att ordna en komplett kontrollplats i Sörmland.

– Vi har tillsammans med Polismyndigheten gjort en utredning och kommit fram till att 20 fullt utrustade kontrollplatser i landet är tillräckligt för att uppfylla EU:s krav, säger han.

Vore det inte bättre med fler platser för att få en större geografisk spridning?

– Jo, naturligtvis, men det här är en prioritering i vilken takt man ska bygga ut kontrollplatserna. De här 20 är första prioritet och sen får vi ha en dialog med polisen om det behövs fler, säger han.

En helt ny kontrollplats med all utrustning kostar från 20 miljoner kronor och uppåt.

Antalet omkomna i trafiken ökade kraftigt 2018

I flera år låg dödstalen under de nationella målen, men under 2018 visade siffrorna på en stor ökning. Så många har inte dött i trafiken sedan 2009, då 358 personer dog. Då räknades dock även trafikrelaterade självmord in i statistiken.

2018: 325 omkomna

2017: 253 omkomna

2016: 270 omkomna

2015: 259 omkomna

2014: 270 omkomna

2013: 260 omkomna

2012: 285 omkomna

2011: 319 omkomna

När det gäller dödsolyckor med tung trafik är det i genomsnitt 40 per år. Alla orsakas dock inte av tunga fordon, utan det kan vara andra fordon inblandade som är orsaken.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.