Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det är ute med Black Friday” Foto: SVT

”Det är ute med Black Friday”

Uppdaterad
Publicerad

I år förväntas Black Friday växa upp mot 15 procent och omsätta drygt sju miljarder kronor, enligt Svensk handel. Men det finns vissa som bojkottar shoppingdagen helt och hållet. Klimatklubben i Eskilstuna, som är en politiskt obunden förening, gör sig redo för en motdemonstration som ska hållas på fredag.

Klimatklubben ställer sig emot den konsumtionshets som de anser att Black Friday manar till. Men för många företag är det en viktig dag.

– Varje år slår vi ett nytt säljrekord, säger Sema Söderhäll som är logistikchef på sportklädesbutiken Sportamore i Eskilstuna.

Har ni som företag ett ansvar att inte uppmuntra till ökad konsumtion?

– Jag tror inte vi sätter själva trenden för att öka konsumtionen utan jag tror att vi bara flyttar ett konsumtionstillfälle till en mer koncentrerad helg.

Näringslivsorganisationen Svensk handel uppger att hushållen omfördelar sin konsumtion över året och i takt med att Black Friday växer så minskar konsumtionen andra delar av året.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer