Man jämför skillnaden på lågorna mellan olika metallsalter i en lösning med vanlig handsprit.
– För att få det mer vetenskapligt har vi också ett nollprov med bara handsprit för att lättare se skillnaden, säger specialläraren Ann Haume.
– Det var spännande att se vilken färg det skulle bli, säger Yotam Russom.
Den färg som var mest annorlunda jämfört med bara lågan från handspriten var Litiumklorid, som eleverna tycke brann med en nästan rosa-röd nyans. De övriga proverna var Natriumklorid och Kalciumklorid.
Eget labbande
Efter genomgången med metallsalterna fick eleverna prova på att själva känna och se hur polymorf plast reagerar med varmt vatten. Plasten smälter vid 60 grader och är sedan formbar.
– Det är roligare att hålla på själv, säger Alice Lusth, som till slut gjorde en boll som hon kallade för Gunnar.
Vill öka intresset
Tanken med kemins dag är att öka intresset för ämnet och det är bransch- och arbetsgivarorganisationen IKEM som årligen skickar ut experimentsatser till kemins dag till intresserade lärare.
– Jag tycker att eleverna är nyfikna och det är roligt att de vill och vågar prova, säger Ann Haume.
Men ibland har man redan bestämt sig för vad man vill bli.
– Jag skulle gärna ha det som ämne i skolan men jag vill inte jobba med det när jag blir stor, då ska jag bli paleontolog, säger Valdemar Svensson.