I september 2016 skickade mannen först ett mejl till Radiotjänst där han uppgav att han ville avanmäla sitt tv-innehav, eftersom han inte utnyttjar tv längre.
Men det var inte en giltig avanmälan, kom Radiotjänst fram till. Om man gör en avanmälan, trots att det finns en tv-mottagare i ens bostad är anmälan felaktig. Därför fortsatte Radiotjänst att kräva mannen på tv-avgift.
I mitten av februari året efter meddelade mannen att tv:n var obrukbar, och några dagar senare avamälde han tv-innehavet. Då upphörde kravet på avgift, eftersom anmälan då var korrekt.
Det här framgår av förvaltningsrättens utredning av ärendet.
Trasig – inte ohjälpligt sönder
I ett samtal med Radiotjänst i januari i år berättade mannen att han hade en trasig digitalbox i hemmet. Då krävde Radiotjänst på nytt att han skulle betala sin tv-licens.
Man behöver visserligen inte betala för en mottagare eller digitalbox som är varaktigt obrukbar. Men det blir den först när den kan sägas var ohjälpligt sönder, eller om felet inte kan repareras för en rimlig kostnad. Och i fallet med Eskilstunabon ansåg inte Radiotjänst att han gjort någon anmälan om varaktig obrukbarhet.
Avlägsnat tv:n ur hemmet
Mannen överklagade Radiotjänsts beslut, och i överklagandet till Förvaltningsrätten i mars i år berättade han att han avlägsnat tv-mottagaren ur bostaden och kasserat den.
Då ansåg Radiotjänst att tv-innehavet var korrekt avanmält, men kräver honom på tv-licens under perioden januari till mars, då han uppgett att boxen varit trasig.
Förvaltningsrätten går på Radiotjänsts linje och håller med om deras bedömning att avanmälningarna inte varit korrekta. De avslår därför mannens överklagan.