När covid-19 härjade som värst var det distansstudier som gällde för de flesta gymnasieelever. Den lösningen passade långt ifrån alla och många elever halkade efter med skolarbetet och fick sämre betyg.
För att ge ungdomarna som inte klarat av sin gymnasieexamen en andra chans drog samordningsförbundet RAR (Rehabilitera och Aktivera med gemensamma Resurser), med EU-pengar som stöd, igång satsningen React.
I länets nio kommuner har nu ungdomar fått möjlighet att återvända till skolbänken för att läsa upp ämnen och för att få vägledning om framtida studier eller jobb.
Får stöd med skolarbete
I Strängnäs håller React till i en källarlokal som tillhör Thomasgymnasiet. Här har ungdomarna i projektet fått stöd med skolarbetet och även fått individuellt anpassade råd inför framtiden.
– Man behöver en tydlig plattform inför vuxenlivet, säger Peter Hult som är projektledare för React på Thomasgymnasiet.
I videoklippet ovanför berättar Emilia Bäckvall och David Bäckström vad React har betytt för dem