Hör vad det nya utredningsförslaget kan innebära för antalet parkeringsplatser, enligt den särskilda utredaren Johan Edstav. Foto: TT/Privat

Förslaget: Färre parkeringsplatser vid nybyggen – skulle frigöra mark och sänka hyror

Uppdaterad
Publicerad

Färre parkeringsplatser när nya bostäder byggs. Det kan bli resultatet om ett nytt lagförslag från en statlig utredning går igenom. Det skulle ge kommunerna större frihet att inte behöva ställa krav på att parkeringsplatser byggs, utan i stället kräva att byggherrar underlättar för de boende att använda andra transportmedel, som cykel, för att ta sig fram.

Enligt utredningen skulle det här kunna frigöra mark, sänka hyror på nybyggnation och även på sikt minska bilanvändandet.

Hur mycket plats skulle man kunna frigöra om parkeringsplatserna minskade? Få svaret i klippet.

Är det lika viktigt med parkeringsplatser som förr?

Boende med bil • Eskilstuna trafikplanerare har även sagt följande: "du får väl parkera en bit utanför stan och ta bussen in om det inte finns parkering i närheten av din lägenhet".

Nils • Vill man att man ska sälja sitt hus och flytta till lägenhet så ställer jag krav på att det finns garage. Som det är idag så åker jag billigare med bilen om jag ska ner till stan, åker vi två stycken så kostar det minst 60:- enkel resa, åker jag med bilen så kostar det Max 30:- tur o retur för två personer. Och då har jag möjlighet åka på tur vilken tid på dygnet som pensionär sätter man värde på friheten efter över femtio år i arbetslivet!

LN • Bil kan också behövas av hälsoskäl. Buss fungerar inte för alla. Alla måste ha möjlighet att ta sig till och från jobb samt delta i samhället i övrigt.

Eftersom vi troligen inte blir av med covid inom överskådlig framtid behövs också bilar då buss inte är ett alternativ för många inom t ex riskgrupper. Vaccin ger inte 100 procent skydd.

AF • Till er som tycker att cykel och buss ska bli den nya normen. Jag håller med. MEN för att komma dit behöver vi göra bilen överflödig. INTE stänga ute människor från samhället. Minska arbetstiderna tex. med kortare dagar skulle jag hinna hem till matlagning med cykel. Och ta sonen till träning med buss det skulle gå OM det gick bussar. Då skulle jag inte behöva bil. Typ. Tänk om, tänk rätt va ...

Linda • Bilnormen en av våra allra starkaste? Väldigt få verkar ens orka fundera över rimligheten i att bilarna tar större plats än människornas bostäder. Man kan bara konstatera att det varit en sanslöst lyckad mångårig kampanj för att lyckas bilbinda befolkningen så hårt. Kika i valfri dagstidning/tv-reklam och räkna hur många annonser som handlar om bilar, och det blir uppenbart hur denna hälso/miljö/klimatförödande norm fortsätter att upprätthållas. Vad skulle hända om cykelannonserna istället dominerat?

Lasse • Om du köper en lägenhet för flera miljoner utan ha koll på om det finns någon parkeringsplats har du inte blivit lurad du har bara dålig koll, skyll dig själv. Ska vi bygga utifrån att bilen ska vara prioriterad/norm (även de som inte har råd att köpa bil får bekosta parkeringsplatser, vägar) då ska vi tänka på att det som byggs idag kommer att finnas i 100 år eller längre. Hur det ser ut om 100 år är svårt att veta. Men jag har svårt att se att vi åker omkring i bilar som vi gör idag. Vi måste bygga för framtiden och inte för stunden då detta inte är samhällsekonomiskt försvarbart. Att bygga mer parkeringsplatser, ringleder etc. kommer bara att leda till ännu fler bilar och trängsel, med andra ord kan du lika bra slänga skattepengarna i sjön. Mycket Jag fokus när det gäller bil frågan, saknar Vi och tankar om framtiden, men det är svårt när vi är så själviska. Kör själv bil och elcykel åker även buss. Ha man inte bil går det utmärkt att få maten hemlevererad.

Görgen Bergkvist • Gör som i Bangkok, bygg parkeringar under huset antal våningar efter lägenheter

Rolf • Det kan bara vara en järndöd eller miljöpartist som kan komma med ett så idiotisk föslah

Maria • Självklart bör p-plats ingå vid nybyggen, folk har bil/bilar! Kommunen verkar ju idag att vara tämligen ovilliga att ta hänsyn till de parkeringsproblem som uppstått pga nya bostäder för oss som har utfarter mot smala gator. Det går med nöd och näppe att ta sig in och ut från bostaden pga parkerade bilar, man är tvungen att använda trottoaren för att kunna backa in. Dessutom menar jag att det är ganska respektlöst av parkeringsansvariga att ens föreslå att vi kanske skulle kunna flytta våra grindstolpar, grind och gräsmatta så skulle det bli lättare. Huset är byggt 1909. Samma person ansåg att visst är det tråkigt att det troligen blir svårt att kunna köra in och ut med släpkärra. Så se till att det finns parkeringsmöjligheter för boende vid nybyggen, utan att inskränka möjligheterna för mig att utnyttja min egendom!

Hasse • Det är en vacker tanke att alla transporter ska göras med buss eller cykel, men då de flesta affärer är placerade utanför centrum så kan det bli lite problem. När såg ni senast någon som veckohandlat tre matkassar på bussen?, eller när såg ni senast någon med en TV-apparat på bussen?, för att inte tala om allt som ska transporteras till återvinningen, när såg ni senast en bussresenär med en soffa på väg till RETUNA?

Parkeringplatser i Sverige

Under en bils livstid står den stilla 97 procent av tiden och det finns i snitt åtta parkeringsplatser per bil, enligt Sveriges kommuner och regioner. 

Det finns uppskattningsvis 20 miljoner parkeringsplatser i Sverige, vilket innebär att det sannolikt finns mer parkeringsyta än vad det finns boyta. Det motsvarar cirka 50 kvadratmeter parkeringsyta för varje svensk, enligt rapporten Framtiden för parkering och nya bostäder. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.