De senaste årens målmedvetna arbete på F–6-skolan har gett resultat. Från att ha legat i botten resultatmässigt jämfört med andra Eskilstunaskolor har man nu placerat sig någonstans i mitten. Måttet man tycker är mest intressant är andelen elever som klarar godkänt i de ämnen som leder till gymnasiebehörighet.
På bara tre år har den siffran höjts från 19 till 73 procent. Skolan beskriver framgångsresan som en sjustegsraket där man bland annat infört handledning av obehöriga lärare, rekryterat fler behöriga lärare, infört tvålärarsystem i svenskundervisningen och börjat bedöma fler elever på deras modersmål – oavsett om de är nyanlända eller födda i Sverige.
”Sitter med som språkstöd”
För att bedöma elevernas kunskaper använder man språkhandledare: personal som talar elevens modersmål om eleverna exempelvis är starkare i somaliska eller arabiska än i svenska. De två språken är vanliga på skolan där runt 95 procent av eleverna har annat modersmål än svenska.
– Om det är ett prov i matte med elever som har arabiska som modersmål sitter språkhandledaren med vid provtillfället som språkstöd och när det är textuppgifter. Så kan hon översätta dem till arabiska så eleverna förstår, och får lättare att klara av det. I vissa fall kan de även svara på arabiska, säger försteläraren Johanna Jedborg.
Hör henne berätta om lyftet på Fröslundaskolan och hur hon och skolans rektor Jannice Kloibhofer tror att det påverkar barnens utveckling i svenska.