Rickard Karlsson, projektledare på Trafikverket, säger att syftet med spårbytet är att skapa bättre förutsättningar för en smidig tågtrafik. Foto: Lina Friberg/SVT

Högteknologisk järnvägsfabrik ska byta fyra mil spår

Publicerad

Arbetet med att byta den fyra mil långa järnvägsrälsen mellan Eskilstuna och Flen är i full gång. Arbetet sker med ett 850 meter långt specialtåg.

Under onsdagen befann sig ekipaget i Mellösa.

Maskinen är indelad i tre delar, en främre del som tar bort det gamla spåret, en mittsektion där betongsliprarna byts ut och  gammal makadam skyfflas  åt sidan för att tvättas, samt en bakre del som som lägger dit ny fräsch räls.

Rickard Karlsson är projektledare på Trafikverket:

– Den här maskinen är unik eftersom den kan utföra alla moment, den är en av två som finns i världen och är inhyrd med personal från Österrike.

Ett trettiotal spårarbetare krävs för att driva spårbyteståget och det går ungefär tre gånger så snabbt som om man skulle göra samtliga moment manuellt.

Här kan du läsa mer om det omfattande spårbytet och hur Trafikverket hanterar brandrisken efter det torra vädret.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.